כתב וצילם: רוני נאק, צולם בגעש
• עדכון מנוע ואיבזור
• 195,000 שקלים
• 1.5ל' טורבו-בנזין 182 כ"ס ו-24.8 קג"מ
• צריכת דלק ממוצעת במבחן 7.8 ק"מ/ל'
• קרוסאובר בינוני
בפעם האחרונה שפורד קוגה היה אצלנו היה עליו להתמודד ראש-בראש מול התותחים הכבדים של הסגמנט: סובארו פורסטר, פולקסווגן טיגואן וטויוטה ראב-4 וגם אם הוא עמד במבחן בגבורה – ואפילו שלא ניצח בו את הפורסטר המצוין – היה פורד קוגה לחביב הבוחנים בזכות הדינאמיות שלו ותחושת העושר של סביבת הנוסעים.

קוגה מעודכן
עתה מגיע פורד קוגה מעודכן עם מנוע 1.5ל' טורבו הזרקה ישירה חדש המפיק 182 כ"ס ו-24.5 קג"מ. ובינינו זו הסיבה העיקרית לבחינה מחדש של הקוגה בשל טענות רעננות על צריכת דלק חסכונית מול הצימאון של המנוע היוצא. פורד טוענת (במפרט שלה) על צריכת דלק משולבת של 13.5 ק"מ לליטר.
• אנחנו לא רק מדברים – נסגור לכם את עסקת הרכב הטובה ביותר!
• פולקסווגן מעדכנת את המחיר של טיגואן
לבחינה התייצבה גרסת טיטניום – עתירת האבזור – אשר אורך רשימת הפריטים שבא תתיש את השרתים גם של מחשבי הפנטגון. אפשר למנות גג שמש ענקי ונפתח, חישוקי סגסוגת 19 אינץ' יפים, מערכת מולטימדיה MY FORD TOUCH על שלל הפונקציות שלה, מערכת שמע מקורית של SONY, הנעה כפולה קבועה מתקדמת, דלת אחורית חשמלית, מחשב דרך עתיר מידע, נגיעות עור היכן שחשוב ובעיקר תחושת עושר ו"חישמולציה" שיש לרוב במותגי פרימיום ולא במותג עממי כמו פורד. כדי להתמקד זה הרבה יותר VW ופחות מאזדה. המחיר 195,000 שקלים – מעט זול יותר משל גרסת הטיטניום הקודמת ויש יותר אבזור – אנחנו בעד!

נהיגה בקוגה
אחת מנקודות הביקורת העיקריות כלפי המנוע הקודם נגעו למחסור בכוח. וכאן, למרות שהנתונים דומים, זמינות הכוח הרבה יותר טובה, גם ההתאמה בין תיבת ההילוכים האוטומטית (לא רובוטית כפולת מצמדים של הפוקוס – ותודה לאלי הרכב על כך) עם ששת ההילוכים שבה הרבה יותר נכונה ומשם עובר הכוח להנעה כפולה-קבועה שמנטרת כל העת את האחיזה בגלגלים ומעבירה כוח היכן שצריך – ועושה זאת באופן "שקוף" לעיני הנהג. ואחרי כל הדיבור הזה, הנהיגה בקוגה העדכנית הרבה יותר, מהנה, דינאמית ומתגמלת מבעבר. אם כבר זה מזכיר במשהו את זמינות הכוח הממכרת שיש למכוניות המצוידות מנועי TSI מקבוצת הרכב "ההיא"…

יש סחיבה כבר מסל"ד בינוני-ונמוך, תיבת ההילוכים מדלגת בזריזות בין יחסי ההעברה, ויש אורך נשימה נאה כשצריך למשוך סל"ד, בעליה ארוכה או עקיפה. תפעול ההילוכים הידני גם הוא חביב מאד – ובכל זאת חסרו לי משוטים בגב גלגל ההגה – שגם היו תורמים מסר הדינאמי של הקוגה – והרי רכב פנאי חייב להיות דינאמי ועליז זה חלק מהגדרת המשימה שלו. לא כך?

אחרי שגמרנו להתעלל בדלת האחורית החשמלית יצאנו לכבישים הפתוחים ולשטח. מחוץ לעיר ממשיך האופי הדינאמי לזרוח והקוגה מענג בכל דרישה של כוח נוסף ממנו – ה-BOOST בגב פשוט עשה לי טוב. כמו גם מושבים שהם עמוקים, תומכים ובעלי טווח הזחה רחב מאד – תנוחת נהיגה מצוינת וסביבת נהג עמוסה וטכנולוגית – בדיוק מה שטייס חיל אוויר מתוסכל עשוי לאהוב ולהעריך.
בעיר יש לקוגה נוכחות טובה ומרשימה, רכב המבחן שהגיע בשחור, על חישוקי הגדולים והבוהקים והשמשות הכהות מאחור בהחלט שעשה רושם מול בית הקפה הצ'כונתי – אהבתי. פחות השתגעתי על ה"קנס" של החישוקים האלו אשר מגיע בדמות קושי לבודד שיבושי דרך קטנים אשר עוברים את הצמיגים בחתך 45 כאילו שאינם שם כלל. מחוץ לעיר ה-NVH הרבה יותר מוצלח וקל ונעים לכסות קילומטרים רבים בקצב שיוט ראוי.

מרווח גחון של 20 ס"מ (198 מ"מ ליתר דיוק) והנעה כפולה קבועה מאפשרים נהיגת שטח ושבילים. בעיקר שבילים. רצוי מאד להיזהר על הצמיגים הדקיקים אשר הם עיקר המגבלה בשטח. ובכל זאת הקוגה יכול להביא אתכם למקומות שפוקוס רגילה (אפילו של ליסינג) תדיר צמיגיה מהם. היעילות של מערכת ההנעה הכפולה של פורד בהחלט מרשימה ואתגרנו אותה שוב במעלה עשיר בורות וקרקע תחוחה אבל דל מאד באחיזה. וזה עבר בלי דרמה כלל כשברקע הצרצור המכאני של בקרת המשיכה שעובדת. מרשים מאד! החווי של מצב ההנעה מאפשר לנהג לקבל מושג מה קורה תחתיו והאמינו לי זה באמת מרשים.

סיכום
הבטחה שקוימה? כמעט. פורד קוגה המעודכן הוא דינאמי יותר, מאובזר יותר ועולה פחות. אבל הנקודה הבעייתית של הדור הקודם לא נפתרה וגם בהקשר הזה צריכת הדלק הממוצעת גבוהה מדי לטעמנו ומול המתחרים שיש היום סביבו. זו עמדה על ממוצע של 7.8 קילומטרים לליטר – לא להיט. אם הנהיגה היומית שלכם היא ברובה בינעירונית ישתפר מאד הממוצע הזה – אבל אם אתם חיים בכרך ומבלים בפקקים עשויה צריכת הדלק הגבוהה להרתיע.

מפרט טכני פורד קוגה טיטניום
מנוע: 1.5 ל' טורבו בנזין | משקל עצמי: 1686 ק"ג |
הספק/מומנט: 182כ"ס/24.8 קג"מ | 0ל-100 קמ"ש: 10.1 ש' |
אXרXג: 452X184X171 | מיכל דלק: 60ל' |
מרווח גחון: 19.8 ס"מ | בטיחות: 7 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה |