זה מדהים איך שרכיב יחיד, משמעותי בכ"ז, מסוגל לעשות הבדל כה גדול. מאז שקרייזלר שילבה את מנוע ה"פנטאסטאר" שלה, 6V בנזין בנפח 3.6ל', בקו הדגמים שלה – הוא חולל מהפכה בזעיר ענפין במכוניות של המותג. זה החל בגרנד צ'ירוקי, המשיך עם ה-300C, הגיע לרנגלר הקשוח ולבסוף גם לספינת הדגל (ביותר ממובן אחד) המיני וואן וויאג'ר וגרנד וויאג'ר. המנוע החדש החליף יחידת הנעה כה ארכאית, חלשה ובזבזנית שהדלתא בביצועים בלט מאד. ולא רק בשורה של ביצועים ממנוע של 279 כ"ס ו-36 קג"מ, אלא גם צריכת דלק מופחתת וכמובן פליטת מזהמים מופחתת.

• עד כמה משפיע מנשא אופניים על צריכת הדלק של מאזדה 3 החדשה?
גרנד וויאג'ר
יש בעולם הרכב כמה עמודי תווך – דגמים שהם הכי מזוהים עם סגמנט או יישום מסויים – דגמים שעושים זאת הכי טוב, או הכי הרבה זמן שכבר הפכו לברירת המחדל של הסגמנט בו נמצאים. והקרייזלר וויאג'ר המציא את סגמנט המיניוואנים בסוף שנות ה-80'. והמיניוואן הייעודי הראשון להובלת נוסעים (ולא רכב מסחרי שעבר הסבה כמו טרנספורטר למשל) סחף את אמריקה. במידה רבה החליף את הסטיישן-וואגון האמריקאי והענקי של שנות ה-70' וכמוהו הגיע בגרסת "וודי" עם פאנלים דמויי עץ בדפנות. מנועי ה-V8 של הסטיישנים נעלמות יחד עם משבר הדלק ואת אלו החליף דור חדש של מנועי בנזין קטנים ויעילים יותר. יצרנים רבים מתחרים איתם, רוצים להיות כמוהם, חלקם אף מצליחים לייצר מיניוואנים טובים מאד – ועדיין אמת המידה (לפחות בגבולות ארה"ב ובמידה רבה גם אצלנו) הוא הוויאג'ר.

היום הוויאג'ר נמצא במחזור השני של הדור החמישי של הדגם. הוא משווק אחרי מתיחת פנים ושורה ארוכה של עידכונים וכמובן עם מנוע 3.6ל' מצויין שאותו נמצא כאמור גם ב: צ'ירוקי, רנגלר, ו-C300 ואצל כולם הוא עשה רק טוב. למבחן בייקמוביל קיבלנו את הגרסה המאובזרת יותר (רמה 2) שמצוייד בשלוש דלתות חשמליות, ריפודי עור, מולטימדיה, פריטים מחוממים רבים ועוד רשימה ארוכה מאד של איבזור נוחות – וזה הרי לב העניין: הנוחות. המחיר של רכב המבחן עומד על 290 אלפי שקלים כאשר רמה 1 (שמאובזר מעט פחות) עולה 270 אלפי שקלים. למה כזה יקר? אתם בטח שואלים את עצמכם. הביטו סביב. אין בשוק אף מתחרה (אם בכ"ז אתם חייבים לבדוק אותי, אחסוך לכם. פולקסווגן מולטיוואן עולה בין 462 ל-492 אלפי שקלים לפני התוספות וכולל מע"מ).
המשימה
יצא לי לא אחת לנהוג בדורות הקודמים של הוויאג'ר והיום, ממרום גילי ואחרי שתי ילדות מקסימות, אני יכול להודות בעובדה שתמיד נהניתי מאד מהרכב הזה. תנוחת הישיבה הגבוהה, הראות המצויינת החוצה, נוחות וחווית נסיעה שאין שניה לה במכונית ללא מתלי אוויר. והוויאג'ר החדש מתעלה על קודמו בכל פרמטר ועוד מוסיף לכך גם מימד חדש של דיאנמית שהייתה חסרה לקודם. שלא תטעו, לא מדובר כאן במפלצת חורכת אספלט – זו ממש לא הכוונה – אלא בדינאמיות כזו המסירה את מעטה הכבדות והגמלוניות מהרכב הגדול (משקל עצמי 2,215 ק"ג שמנמנים).

הגישה לתא הנוסעים יכולה להתבצע משתי דלתות הזזה חשמליות בצדדים ודלת תא מטען חשמלית מאחור. שם תמצאו חמישה מושבים בסידור של שניים בשורה אמצעית ושלושה (מפוצלים ל-1/3 ו-2/3) בשורה האחורית. אהבתי מאד את החלל שלתוכו מתמזגים המושבים ויוצרים רצפת מטען אחידה ושטוחה ובשאר הזמן זה מותיר חלל רב נוסף לכל מני דברים שצריכים מתחת לרצפה. יש כמובן יחידת מיזוג אחורית, מחזיקי ספלים רבים, שקעי מתח ואפילו פנס LED נטען הנשלף מדופן צד ימין מאחור. קיפול המושבים קליל ומיספור הרצועות שיש למשוך עוזרים לעניין.
לגבי נשיאת האופניים, מדובר במכונית שהיא הקלה עלינו בעניין הזה. אמנם, אופני אנדורו או AM עם 150 מ"מ של מהלך וגלגל 27.5 היו צריכים להיפרד מהגלגל הקדמי כדי להיכנס וזהו. סף ההעמסה נמוך, הפתחים גדולים ונוח מאד להסיע את האופניים לתוך החלל העצום שנוצר. בשיא העומס הנכסנו שלוש זוגות אופניים פנימה ועדיין נותר מושב אחד לרוכב שלישי ועוד המון מקום לכל הציוד, תיקים ושישיות מים. אהבתי את קורות הגג החכמות אשר מסוגלת להשתלב בגג שכאינן בשימוש או, ללא כלי עבודה, להפוך לשתי קורות רוחב אירודינאמיות עליהן אפשר להתקין מנשאי אופניים נוספים או גגון מטען.
המשקל הנוסף לא עשה רושם על הוויאג'ר שיכול לשאת 7 נוסעים וציוד. וקצב הנסיעה היה מהיר ותכליתי. הוויאג'ר לא נהנה מתיבה ההילוכים החדשה עם 8 הילוכים שיש אצל הדגמים האחרים של הקרייזלר – אלא לפחות עד לעדכון הבא – נהנית מתיבת הילוכים חסונה עם שישה יחסי העברהבתנאים האלו הייתה צריכת הדלק הממוצעת של גרנד וויאג'ר 9 ק"מ/ל'. לא מזהיר אבל גם לא אסון. במתאר של נסיעה עירונית בלבד ירד ממוצע צריכת הדלק לאיזור ה-7 ק"מ/ל', ובגיחה בה נהגתי בוויאג'ר לבדי הגעתי גם ל-10 ק"מ/ל'. בכ"ז מדובר בכלי רכב גדול וכבד (אבל חינני!).

סיכום בייקמוביל
כמוביל אופניים קרייזלר גרנד וויאג'ר הוא הכלי המרשים ביותר שלקחנו עד היום. למשתמש הרגיל אין כמעט מגבלה של העמסה וכאמור הצלחנו להכניס שלשה אופני הרים בפירוק מינימאלי ממש בקלילות. גם כרכב משפחתי קשה להתעלות על המעלות של התצורה הזו בטח כשהיא מגיעה בחבילה מאובזר בכזה עושר ועם מסר "פרימיום" כה בולט. על הרקע הזה בלטה המולטימדיה המקומית בדלותה ורעשי רוח שנשמעו מקורה A גרעו מהחוויה שברובה הייתה מצויינת. אפשר להבין את ההיגיון שבתמחור הזה. אבל ב-290 אלפי שקלים, זה מרחיק מאד את הגישה של רובנו למכונית הזו.
תודה לגילי שחר מחנות BIKEOUT על הסיוע בהכנת הכתבה – תודה גילי!
קרייזלר גרנד וויאג'ר נראה כמוביל אופניים חשמליות מעולה.