תומר הדר
עד שנות ה-90, אי שם באזור הופעתה של וולוו T5 הראשונה, נחשבה היצרנית השוודית ל"מעט" משעממת. אך אז הופיעה ה-850T 5 הספורטיבית והוכיחה שלוולוו יד עוד כמה קלפים בשרוול. ואז בוולוו הפתיעו פעם נוספת, עם הצגת מערכת AWD ראשונה. AWD למי שלא יודע היא כמובן מערכת ההנעה הכפולה המכאנית של וולוו – שחוגגת החודש 20 שנים מאז הצגת המערכת לראשונה.
![וולוו מציינת 20 שנים להנעה הכפולה. צילום: וולוו](https://www.automag.co.il/wp-content/uploads/2017/01/6339_Volvo_V70_XC.jpg)
מדוע להדגיש שדווקא מדובר במערכת מכאנית? (אגב, כולן מכאניות, כוח מנוע אינו זורם אל גלגלים באמצעות אלקטרונים) התשובה טמונה במילה בשוודית: "פראמקומליגהט" (זו מילה אמיתית) שמשמעותה היא "היכולת להגיע לאן שרוצים תוך התגברות על מזג אוויר קשה". אצלנו אין כל כך הרבה מזג אוויר קשה, אך לשוודים זה כנראה די חשוב.
![וולוו מציינת 20 שנים להנעה הכפולה. זה יותר יפה. צילום: וולוו](https://www.automag.co.il/wp-content/uploads/2017/01/203099_Volvo_V90_Cross_Country-e1485707414105.jpg)
המכונית הראשונה שצוידה במערכת ההנעה הכפולה של וולוו היתה כמובן ה-850 סטיישן AWD שהושקה במאי 1996. המנוע היה צנוע 2.5 ליטרים עם טורבו – והעביר 193 כוחות סוס לארבעת הגלגלים באמצעות תיבה ידנית. בשנת 1997 הגיעה וולוו V70 וכמובן ה-XC V70, גרסת סוג של שטח לוולוו V70. ב-2002 הגיע רכב הכביש שטח הגדול הראשון של וולוו – XC90 – ומאז כמעט כל וולוו חדשה מוצגת גם בגרסה כפולת הנעה. אז מזל טוב לוולוו – שמדגימה בסרטון
![וולוו מציינת 20 שנים להנעה הכפולה. זה יותר היברידי וולוו XC90T8. צילום: וולוו](https://www.automag.co.il/wp-content/uploads/2017/01/203091_Volvo_XC90_T8_R_design.jpg)
כיצד מחויבותה של החברה למערכות הנעה כפולה התחילה והתפתחה, 850 הראשונה – ועד ה-V90 הנוכחית ששיווקה החל ממש לאחרונה ובתזמון מעולה כדי שנכתוב עליה שוב.