יום שלישי , 16 יולי 2024
מרצדס חדשה ג'יפ
מבחן דרכים מרצדס GLE החדשה - מסמנת רף חדש וגבוה בקטגוריה. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים מרצדס GLE 350d

רוני נאק

בואו נתחיל דווקא בסוף. כי כל השאר זה פרטים קטנים. המרצדס GLE החדש הוא כרגע ה-SUV פרמיום הכי טוב בקבוצה שלו. בפער גדול וכמעט בכל פרמטר. ואם יש לכם את התקציב – לכו על זה בלי לחשוב פעמיים.

אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה כל-כך התלהבתי ממכונית בקבוצה הזו – נדמה לי שזה קרה בהשקה של הדיסקברי 3 אי שם ב-2005 – וגם אז לקח זמן עד שכמה אנשים יקרים הצטרפו להתלהבות שלי. אז כן. זו אולי לא אותה מהפכה כפי שהייתה אז – אבל מה שיש כאן זה דילוג כה גדול לפנים שייקח למתחרים שנים לסגור את הפער.

מבחן דרכים מרצדס GLE החדשה – מסמנת רף חדש וגבוה בקטגוריה. צילום: רוני נאק

התחלה לא קלה

מרצדס הייתה בין החלוצות בקבוצה כשהציגה רכב פנאי פרימיומי בסוף שנות ה-90'. קראו לו ML וכמו שהוא היה הצלחה היסטרית הוא גם הצליח להזיק מאד לדיימלר. היו אלה הימים הראשונים של המפעל בארה"ב והמוצרים היו גרועים. המון תקלות, איכות יצור ירודה, ובעיקר המון לקוחות זועפים. לקח שנים ושלוש דורות של ML  – שבינתיים שינה את שמו ל-GLE עד שהפער בין הציפיות של הלקוחות למוצר נסגרו.

במבחנים שביצעתי לדורות השונים של ה-ML כאן אצלנו, אם לבד או בהשוואתי מול המתחרים הטבעיים מגרמניה, המרצדס ML תמיד היה "בסדר" אבל התקשה להתבלט מול אאודי Q7, ב.מ.וו X5. ליד אלו מרחפים תמיד לקסוס RX ההיברידי, לנדרובר דיסקברי ו-וולוו XC90 שלכל אחד מאלו יש יתרונות יחסיים מול המרצדס. ואז הגיע הדור הרביעי.

מבחן דרכים מרצדס GLE החדשה – מסמנת רף חדש וגבוה בקטגוריה. צילום: רוני נאק

GLE החדש

מדובר אם כן בדור חדש. לא מחודש, לא מתיחת פנים ולא ריענון מנועים. למעט הצורה של הסמל על החרטום – הכל ברכב הזה חדש. הפלטפורמה ארוכה יותר, עם בסיס גלגלים מאורך ב-80 מ"מ וזה, יחד עם שמשה קדמית זקופה יותר, יוצר חלל פנימי מספיק גדול כדי לאפשר שורת מושבים שלישית. פעם ראשונה במרצדס מהסגמנט הזה. לפלטפורמה מתלי אוויר חדשים, עם נפח מוגדל, ומתלים אקטיביים אשר מסוגלים לשלוט בנפרד ובזמן אמת בכיול של כל בולם זעזועים בנפרד.

המידות הארוכות יותר מסדרות היטב את הפרופורציות של רכב הכביש שטח המפואר הזה. מרצדס הוציאה את הגלגלים לקצוות, שמרה על יחס שווה בין השמשות לדפנות וחשוב מכל שמרה על העיצוב האופייני ל-GLE של קורת החלון האחורית – למען יראו וייראו. על הדרך גם מקדם הגרר האירודינמי שופר.

תא נוסעים חדש לגמרי. מרווח יותר ועם שורת מושבים שלישית – מקום ל-7 וגם חישמולים ונוחות דה לקס. צילום: מרצדס

את ה-MBUX של מרצדס אני לא חושב שעליי להציג בפני מישהו. אבל אם הייתם על כוכב אחר (ולא לצחוק אני גאה במשחק מילים הזה) אספר רק כי מדובר בחוויה חדשה לגמרי בקוקפיט ובסביבת הנוסעים. לא תמצאו כאן מחוג אנאלוגי אחד – שני מסכים גדולים עם רזולוציה ובהירות מצוינים מספקים המון מידע ואינספור אפשרויות קסטומציה. לרוב יצרניות הרכב מצליחות להסתבך עם הממשקים האלה – משהו שכל יצרנית טלפונים כבר פתרה מזמן – אבל הפתרון כאן של מרצדס הוא נהדר ובהחלט בר זמננו. כך שאם אתם מסתדרים עם אייפון או אנדרואיד כלשהו – אתם תסתדרו עם זה. ואם לא אז יש אסיסטנטית קולית שתעשה זאת עבורכם בתגובה לקריאה "האלו מרצדס". ממשקים של קארפליי ואנדרואיד-אוטו גם בחבילה.

חוויה חדשה לגמרי בקוקפיט ותא הנוסעים. לצד גוונים מתחלפים של תאורת אווירה יש עור רך, דיפוני עץ אמיתי וממשק MBUX מצויין. צילום: מרצדס

רכב המבחן הגיע עם חבילות האיבזור העשירות ביותר – ותג מחיר של כ-695 אלפי שקלים. שם תמצאו שורת מושבים שלישית מחושמלת, דלתות עם סגירת וואקום, פנסי LED רב-אלומתיים, חישוקי 20 אינץ', תאורת אווירה מרובת צבעים ואופציות, גג שמש ענקי, חימומים איוורורים ומערך בטיחות אקטיבי מלא ומצויין שרק קריאת תמרורים נעדרה ממנו.

לוח מחוונים ווירטואלי עם אפשרויות רבות להתאמה אישית וממשק מתקדם-אך-ידידותי. צילום: מרצדס

עוד ב-"חדש" יש את מערכת ההנעה. מרצדס לאחרונה מתחילה להוציא משירות את מנועי ה-V6 לטובת מנועים טוריים נפלאים. גם הם עם 6 בוכנות – בנזין ודיזל. וכאן קיבלנו דיזל 6 ציל' טורי בנפח של 3.0ל' עם תפוקה של 272 כ"ס ו-61 קג"מ כבר ב-1200 סל"ד. לתיבת ההילוכים האוטומטית 9 יחסי העברה וההנעה כפולה קבועה (בתוספות יש חבילת שטח מקיפה עם מתלי אוויר בעלי +9 ס"מ, צמיגים דו-שימושיים, ערכת מיגון לגחון, יחסי העברה קצרים ועוד). יש כמה מפות ניהול למערכת ההנעה ובהן מצבי ספורט, שטח וחסכון בדלק. אבל את כל זה אתם יכולים לקרא ולהבין מהמפרט. איך נוסע? זה ממני.

OM 656 זה מנוע הדיזל החזק והמתקדם ביותר שמרצדס אי פעם יצרה. אולי הזדמנות אחרונה לפני העתיד החשמלי שבדרך. צילום: מרצדס

 

חווית פרימיום

טוב. אז ככה בדיוק רכב פנאי פרימיום צריך לזוז. שלא יהיה דבר אשר ירמוז לנהג שהוא אוחז במושכות של כרכרה מהודרת במשקל של 2 טונות ויותר. בואו נגיד שב-1200 סל"ד ובהילוך התשיעי אתם תהיו הרבה יותר מהירים מהתנועה שסביב. באותו הילוך ורק 200 סל"ד יותר הנוף יעבור בחלונות כמו באוטובהן. בתנאים האלה רמת בידוד רעשי הרוח, רעשי הכביש או רעשי המנוע כמעט ומושלם. המרצדס הגדול מרחף במהירות מעל לכביש ואפשר לכסות המון קילומטרים (כ-800 קילומטרים על מיכל אחד של סולר) מבלי להתעייף.

מבחן דרכים מרצדס GLE החדשה – מסמנת רף חדש וגבוה בקטגוריה. צילום: רוני נאק

שורת המושבים השנייה נוחה ומרווחת מאד. טווח ההזחה נרחב, והמרחב לגוף נהדר בכל מימד. שורת המושבים השלישית תהיה כצפוי צפופה לנוסע בוגר אולם הילדים מצאו שם נחלה ומפלט – וזה היה המושב המועדף עליהם בכל נסיעה.

מנוע הדיזל הזה הוא עתה רשמית הדיזל האהוב עליי. זמינות הכוח והכמות שלה פשוט ממכרים. הפעולה חלקה מאד ואפילו הצליל נעים – כפי שרק מנוע טורי רב-צילינדרים יכול להפיק. אבל כל הכוח הזה לא אומר שהוא זללן. ממוצע הצריכה בנסיעת המבחן שלנו עמד על 12 קילומטרים לליטר. נתון מצויין בהתחשב בכבודה ובדינאמיות שלה.

מבחן דרכים מרצדס GLE החדשה – מסמנת רף חדש וגבוה בקטגוריה. צילום: רוני נאק

גם ללא חבילת שטח יש יכולת תנועה בשבילים. עם מרווח גחון שבין 18 ל-20.5 ס"מ, אנו נזהרנו בעיקר על הצמיגים נמוכי החתך והפגושים הקרובים לקרקע. בניגוד ל-ML מפעם הרמת המתלים למצב הגבוה ביותר לא גורם לקשיחות מוגזמת (עלייה בלחץ האוויר בכריות לטובת ההנפה) של המתלים וגם המעבר בין המצבים נעשה עתה הרבה יותר מהר מבעבר.

ועתה לביקורת. או נכון יותר להיעדרה. אני מתקשה לחשוב מה הייתי עושה אחרת, או שבוצע לא טוב, בחבילה כה הומוגנית ומאד יקרה. אז בואו נאמר שהמחיר אינו עממי, ורחוק מהישג ידם של אנשים אמיתיים. זה לא רכב של שכירים – אפילו בכירים. אז רובנו יכולים רק לחלום על GLE חדשה. וזה יכול לבאס. זהו. כוס מים אחת אחרי ולסיכום.

מבחן דרכים מרצדס GLE החדשה – מסמנת רף חדש וגבוה בקטגוריה. צילום: רוני נאק

סיכום

עם מחיר בסיס של 605 אלפי שקלים (וכ-695 אלפי שקלים לרכב המבחן) אנו לא עוסקים כאן ברזולוציות של תמורה לכסף כפי שנוגעים בהן בקבוצות רכב אחרות. נכון – ה-GLE החדש יקר יותר מאאודי Q7 שהגיע אלינו אחרי מתיחת פנים ומיישר קו למחיר גרסת הדיזל של ב.מ.וו X5 החדש. הדגמים המקבילים מ-וולוו ו-לנד רובר כבר בקצה קשת עקומת מחזור החיים של הדגמים המקבילים. אז כן. מרצדס GLE הוא כרגע ה-BEST IN CLASS. מציע בחום שתנהגו בעצמכם.

מבחן דרכים מרצדס GLE החדשה – מסמנת רף חדש וגבוה בקטגוריה. צילום: רוני נאק

Check Also

טויוטה יאריס GR מתעדכן וצפוי להגיע לישראל

עם אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית, הספק גבוה יותר ועוד שורה ארוכה של עדכונים - טויוטה יאריס GR עושה את דרכה לישראל. המחיר יהיה מעל ל-300 אלפי שקלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 4 =