יום שלישי , 16 יולי 2024
אין אספקה? הלקוחות ינטשו לאולם התצוגה הבא. כבר לא מוכנים לחכות חודשים. צילום: VW

לקוחות נוטשים בגלל דחיית אספקת המכוניות

רוני נאק

משבר השבבים רחוק מלהסתיים, קורונה עדיין יוצרת הפסקות יצור קצרות ובאופק כבר מסתמנות בעיות אספקה חדשות בשל מחסור עולמי בצמיגים, נתיבי שיט עמוסים ותחביב חדש של אירן לנסות ולקלוע באוניות בבעלות ישראלית (מלאה או חלקית) המובילות מכוניות ממפעלי המזרח לא רק לישראל. כל זה כשמצד הלקוחות יש ביקוש אדיר לכלי רכב חדשים שמפעלים רבים, והיבואנים במורד שרשרת האספקה, לא צפו מראש.

מיצרניות הרכב זה דורש יכולת לתכנן בתנאים של חוסר וודאות. כמול למשל לוותר על חלק מפרטי האבזור הלא הכרחיים הדורשים שבבים. זהו נתיב שפורד ו-GM בחרו בו כדי לצמצם את האט היצור. אבל בסופו של דבר , כל יצרניות הרכב מושפעות מכך – ואנחנו כלקוחות שלהן צריכים לחכות חודשים ארוכים לחידוש המלאים. כמה לחכות?

סקודה קודיאק. חכו לו. צילום: רוני נאק

במקרים מסוימים, וזה משתנה מדגם לדגם ובין הגרסאות השונות. מדובר, לפי הסקר של CIVEY בגרמניה, בחיכיון של בין שישה לעשרה חודשים. זהו המצב הנוכחי, בתחילת יולי 2021.

במצוקתם, יצרני הרכב צריכים לברור אילו דגמים הם הרווחיים ביותר עבורם ולהפנות את עיקר המאמצים אליהם להמשך היצור. אלו חדשות רעות ללקוחות שייאלצו לחכות יותר לרכב שלהם או לחילופין לוותר ולבחור במכונית שלא בהכרח מתאימה רק בשל העובדה שהיא זמינה.

טויוטה ראב-4 הנחשק. חכו לו. צילום: רוני נאק

זמני אספקה ארוכים מאד, ארבעה חודשים ויותר, הם דבר מוכר ללקוח הישראלי. בעיקר אמורים הדברים לגבי דגמים רבי-מכר כמו סקודה קודיאק, טויוטה ראב-4 ואחרים. אלו נהנו מביקוש רב עוד לפני פרוץ הקורונה והאפקט שיצרה בענף. אבל לאחרונה גם אנחנו הישראלים הפכנו לעוד יותר קצרים בסבלנות. יותר ויותר מתגברת הדרישה לאספקה מהירה של מכוניות ואין שום עניין להמתין חודשים ארוכים לרכב שנבחר. התהליך הזה יחד עם אבדן כמעט מוחלט של "נאמנות למותג" כפי שהייתה בעבר – גורמת ללקוחות רבים להסתובב ולעבור לאולם התצוגה הבא כדי למצא פתרון מהיר – אפילו שזה לא המותג הרגיל שהם רוכשים.

פתרון אחד (ליבואנים) יהיה למפות אילו דגמים וגרסאות זוכים לביקוש הרב ביותר ובהינתן המלאי להכין כמות קטנה מאלו ל"מסירה מהירה" – בתנאי כמובן שהלקוח יהיה מוכן לקחת "עכשיו ומיד" (כ-24 שעות לרישוי) את הדגם AS IS.

שברולט בולט חשמליות למסירה מיידית ביבוא המקביל. צילום: רוני נאק

סקודה Eniaq iV החשמלית כבר בישראל!

ללקוחות יש פתרונות רבים הרבה יותר, לא אצל היבואנים המסורתיים. אלא במחוזות ה-"0 ק"מ" (עם פשרה מסוימת ברמות האבזור שכן מדובר ב"עודפי ליסינג" לרוב) אבל הרבה יותר מזה אצל היבואנים המקבילים אשר מציעים מלאים זמינים ולמסירה מהירה של מותגים, דגמים וגרסאות גם ברמות אבזור גבוהות מאד. הצצה מהירה בהיצע הנוכחי של היבוא המקביל מאתר דגמים עממים כמו שברולט BOLT חשמלית, טויוטה יאריס הייבריד ו-סקודה סקאלה. רכבי פנאי כמו סקודה קאמיק, קארוק וקודיאק הזמינים מיידית.

גם דמים עממיים כמו סקודה סקאלה שבצילום או טויוטה יאריס הייבריד. זמינים ביבוא מקביל. צילום: סקודה

דגמים משפחתיים מרשימים כמו פולקסווגן ארתאון וסקודה סופרב (שניהם בגרסאות פלאג-אין הייבריד שאין ליבואנית) וקומה אחת מעלה ניתן למצא מגןן עצום של דגמי ג'יפ, טנדרים מפלצתיים כמו קולורדו ZR2, פורד רפטור, פולקסווגן אטלס וכמובן שברולט קורווט, פורד מוסטאנג ואחרים.

צריך לחפש אבל משלוחים של שברולט קורווט הגיעו לארץ בערוצים המקבילים. צילום: שברולט

Check Also

טויוטה יאריס GR מתעדכן וצפוי להגיע לישראל

עם אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית, הספק גבוה יותר ועוד שורה ארוכה של עדכונים - טויוטה יאריס GR עושה את דרכה לישראל. המחיר יהיה מעל ל-300 אלפי שקלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four − 3 =