רוני נאק
גרסת ה-GT (אבזור) פלאג-אין (מערכת ההנעה) היא "גרסת הקצה" של קיה ספורטאז' בישראל -לפחות ביום כתיבת השורות האלה. ככזו היא מציגה חבילת אבזור עשירה במיוחד ואת מערכת ההנעה החזקה ביותר המפיקה 265 כ"ס ו-35.7 קג"מ. נתון תפוקה שמוכר לנו ממנועי V6 גדולים וצמאים. כל הטוב הזה מקפיץ את המחיר ל-250 אלפי שקלים. האם עוד אפשר לדבר על התמורה לכסף בהקשר הזה?

• טויוטה יאריס חדשה בפחות מ-1000 ש"ח לחודש
פלאג-אין מה?
את הרכב עצמו אני לא חושב שצריך להציג. זהו אחד מעמודי התווך של סגמנט רכבי הפנאי בישראל והאח, לבית HMC, של יונדאי טוסון. בשני המקרים מדובר בדור החדש של הדגמים, הפלטפורמה והעיצוב כל-חדשים ואילו מערכות ההנעה השונות עברו את העדכונים הנחוצים ולהיצע נוספו רמות חישמול שונות. במקרה של ספורטאז' אלו גרסאות הייבריד ו-פלאג-אין הייבריד (וגם דיזל) בנוסף למנוע ה-2.0ל' אטמוספרי וה-1.6ל' טורבו-בנזין.

לטובת מי שעדיין לא יודע מה זה פלאג-אין הייבריד, נספר כי מדובר בשילוב של מערכת הנעה חשמלית בנוסף למנוע הטורבו-בנזין. למערכת סוללה בעלת קיבולת גדולה יותר משל "הייבריד" שאינו פלאג-אין (13.8 קוט"ש במקרה שלנו), והקונץ של הפלאג-אין הוא היכולת לטעון עצמה מרשת החשמל. זאת, בשילוב הסוללה הגדולה ומנוע חשמלי של 91 כ"ס ו-31 קג"מ, מאפשרים נסיעה חשמלית ב-100% למרחק של עד 70 ק"מ (נתוני היבואנית). כך שתיאורטית תוכלו לעשות את כל נסיעות היוממות שלכם על ההנעה החשמלית. רק במקרים שבהם יש דרישת כוח נוספת מצד הנהג או שהסוללה מתרוקנת, או אז יכנס לפעולה מנוע הבנזין.

המשך שרשרת ההנעה כולל תיבת הילוכים אוטו' עם 6 הילוכים והנעה כפולה קבועה עם ניתוב מומנט אקטיבי. נתוני הביצועים הרשמיים מלמדים על 8.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 192 קמ"ש. כל זה עם צריכת דלק של 1.1ל' ל-100 ק"מ (דירוג זיהום 1).
GT אבזור!
חבילת GT מפרגנת יפה לספורטאז' ובעיניי היא הופכת SUV נאה מאד, לעוד יותר כזה. סכימת הגוונים שחור/לבן בהחלט שנראית מצויין ומקבל חיזוק מפנסי LED מאטריקס, גריל, חיפויי גלגלים, מסגרות חלונות ומראות צד – כולם בשחור. כיתוב "GT" כמו אות מערכה צמוד לפינת הגריל ואת הכל סוגרים חישוקי סגסוגת 19 אינץ בשני גוונים.

תא הנהג בספורטאז' החדש הוא דיגיטלי מלא ועם עיצוב מבריק. קיה הצליחה ליצור תחושת איכות שלא הייתה בעבר ועל כך ה-ח"ח! לוח המחוונים מתחבר למסך מולטימדיה וכל אחד מהם עם ה-12.3 אינץ' שלו. הממשק בעברית, יש אנדרואיד וקארפליי והעסק עובד מהר ובצורה חלקה. גם כאן תמצאו את הפאנל המחליף תפקידים בין בקרת האקלים לשמע. פתרון נחמד לצמצום הכפתורציה בתא. עוד נציין את מושבי העור עם ההזחה החשמלית, גג שמש פאנורמי, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג מאחור.

בתחום הבטיחות לגרסה הזו של קיה ספורטאז' יש 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטח מת אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית וכל זה לצד המערכות הרגילות של בקרת משיכה ויציבות ובמקרה זה גם הנעה כפולה קבועה.
נסיים את פרק התיאור של הרכב עם דלת תא המטען החשמלית ותא גדול למדי עם נפח של 540ל' שימושיים.

חווית נסיעה
ציפיתי לחוות מחץ גדול יותר. ואין. הרכב חזק ומהיר אבל לא באופן שיתבלט מעל למה שאנו מכירים. לצורך ההשוואה, בטויוטה ראב-4 פלאג אין יש 306 כ"ס ושני מנועים חשמליים ופער הכוח ביחד לגרסאות ההיברידיות הרגילות מאד מורגש. במקרה של הספורטאג' פלאג-אין הרכב מרגיש חי אבל לא "חיה".

סביבת הנהג וחווית הנסיעה ברכב מצויינת. זהו בהחלט אחד מתאי הנהג הטובים יותר שיש בקבוצת הרכב הזו ואני מאד אהבתי אתה העיצוב, את האיכות הכללית הטובה ואת חווית הפרימיום שמגיעה עם גרסת GT. נוחות הנסיעה גם היא טובה למדי אם כי פחות טובה ממה שחוויתי בגרסת ה-1.6ל' טורבו שלקחתי לנהיגה מיד עם ההשקה בישראל. יתכן כי הסיבה לכך היא פער משקל של 347 ק"ג (הפלאג-אין כבד יותר מן הסתם).
הטווח החשמלי של הפלאג-אין היה אמנם קצר יותר מה-70 ק"מ המוצהרים אבל בנהיגת הפקקים של יום חמישי בגוש דן הצלחתי בקלות להגיע ל-50 ק"מ שהיו בנסיעה המייגעת מלב תל אביב לנתניה ואז חזרה לביתי אי שם בשרון. כל עוד התנועה צפופה והכביש אופקי – הנסיעה בחשמל היא אופציה אמיתית.

למחרת יצאתי ללופ כביש מאד ארוך, כדרכי בקודש. הסוללה התרוקנה די מהר ומאותו הרגע המשכתי בנסיעה במצב הייבריד. בדרך הבינעירונית הרכב התגלה כשייט נעים מאד, רמת בידוד הרעש ברובה טובה מאד ורק על אספלט מחוספס נשמע רחש מבתי הגלגלים. למעט זאת, המושבים נהדרים (יש חימום ואוורור מאד מועילים – גם ההגה מחומם) ואפשר לזלול קילומטרים מבלי להתעייף.
בדרך הבינעירונית גיליתי שני דברים: מיכל הדלק קטן ואיבד כ-12 ליטרים ביחס למיכל הדלק של גרסת הטורבו שאינה היברידית. בלופ שלנו זה אמר שתי עצירות תדלוק (כל אחת מהן של כ-27 ליטרים) במקום אחת. הדבר השני הוא התחושה הגמלונית שהרכב משדר אם הקצב עולה. דבר שלא חוויתי בגרסת הטורבו – וגם זה הודות לתוספת המשקל ואולי חיפוף קל בכיול מחדש של המתלים.

נהיגת שטח
נסיעת שבילים קצרצרה, כדי לאתגר את מערכת ההנעה הכפולה הייתה סופר-זהירה. בעיקר מכיוון שגיליתי כי הסוללה/ות תלויה עם ברגים גדולים מגחון הרכב – פגישה של הסוללה עם השטח זה עשוי להיות אירוע מאד מאד יקר. למעט זאת, מערכת ההנעה הכפולה עבדה נהדר ושמחתי לגלות שקיה, בניגוד לטויוטה, לא שתלה מנוע חשמלי אחורי, אלא מעבירה את הכוח בעזרת גל הנעה לדיפ' אחורי – כמו שצריך. אגב, נתון רשמי של מרווח גחון – אין.

סיכום
התרגלנו לשלם הרבה על המכוניות שלנו ב-2023. אני לא אומר שזה דבר טוב, פשוט התרגלנו. אם נסתכל על הסביבה התחרותית (רכבי פנאי פלאג-אין בממדים דומים) תראו שכולם די באותה רמת מחיר. לצד ההסתייגויות שציינתי, מדובר ברכב פנאי מהוקצע ביותר שלמשתמש שיוכל לטעון אותו ולנצל את החסכון שמגיע עם טעינה ביתית – הוא יוכל לספק תחבורה נקיה באמצע השבוע ושחרור מחרדת הטווח והרפתקאות, גם אם זהירות, מעבר לאספלט.