רוני נאק
BYD שכבר מסרה מעל לעשרת אלפים רכבים חשמליים בישראל מתחילת 2024 (נתוני איגוד יבואני הרכב) פותחת את שערי המפעל הראשון שלה בדרום מזרח אסיה ביום חמישי ה-4 ליולי. לפי BYD זהו מפעל שנבנה בהשקעה של 486 מיליון דולר במחוז ראיונג שבתאילנד.
לפי הפרסומים באסיה, BYD חוגגת את פתיחת המפעל החדש עם מבצע הנחה קיצוני של ה-Atto 3 המוכר היטב לנהגים בישראל. מדובר בהנחה של עד 340,000 באט (כ-9,234 דולרים), אשר משקפת את התחרות העזה בסגמנט הרכב החשמלי של תאילנד. על תאילנד עצמה עוברת האטה כלכלית וצרכנים רבים מתקשים לקבל מימון לרכב חדש. דבר המשפיע ישירות על כמות המכירות במדינה.

• איך עובדת בלימה מאחזרת ברכב חשמלי?
כפי שכבר למדנו להכיר את BYD, ענקית הרכב הסינית שנהנית מרוח גבית חזקה מאד של הממשל הסיני, מביטה הרחק מעבר לאופק. כלומר שהמפעל בתאילנד לא נועד לשרת רק את השוק המקומי. רוב נפח היצור השנתי של 150,000 כלי רכב, מתוכן לייצוא לשוקי יעד אחרים בדרום מזרח אסיה ולאירופה. כך הצהירה BYD בעצמה כשהכריזה על הקמת המפעל.
באופן סימלי, פתיחת המפעל מתקיימת ביום הראשון בו מוצבים המכסים החדשים באיחוד האירופאי על רכב חשמלי סיני. מכסים שעשויים להגיע לכדי 40%.
בישראל משווקות לא מעט מכוניות המיוצרות בתאילנד (כ-6000 יחידות מתחילת 2024 שהגיעו לישראל). ביניהן אפשר למנות את טויטה היילקס, איזוסו דימקס, מאזדה 2, מיצובישי ספייס סטאר ובעבר גם מיצובישי טרייטון, מאזדה BT50 ואחרים.
האם גם אנחנו נזכה לראות בישראל BYD אטו 3 מתוצרת תאילנד ובמחיר אטרקטיבי יותר? נחיה ונראה.