
רוני נאק
במהלך סוף השבוע התבשרנו כי ענקית הרכב החשמלי הסינית, BYD, בחרה מיקום להקמת המפעל הראשון שלה על אדמת הונגריה. כך הודיע שר החוץ ההונגרי פיטר סייראטו ביום שישי בבודפשט. לדבריו המפעל יוקם בדרום הונגריה בעיירה בשם סגד וצפוי להעסיק אלפי עובדים מקומיים. כך פורסם במדיה האירופאית.
סייראטו, כפוליטיקאי אופייני, אף ציין כי מדובר באחת ההשקעות הזרות הגדולות ביותר בהיסטוריה של הונגריה – אם כי לא ציין את הסכומים המדויקים המעורבים במיזם הזה.

יצור מכוניות אינו זר להונגרים – ההפך הוא הנכון – וזו הפכה למקום מבוקש עבור יצרני הרכב הגרמניים שנהנים מכוח עבודה משכיל, מיומן וזול יותר מאשר במערב אירופה. בין היצרניות המוכרות הפועלות באינטנסיביות על אדמת הונגריה אפשר למנות את מרצדס, אאודי ו-BMW וכן את סוזוקי שמרבית דגמיה המשווקים בישראל מגיעים מהמפעל ההונגרי.

הקמת המפעל של BYD על אדמת הונגריה, שהיא חלק מהאיחוד האירופאי, הוא צעד חשוב ליצרנית הסינית שמקבלת כתף קרה מהלקוחות באירופה. זאת, בנוסף לקריאה למיסוי מוגבר – בצורת מכסים – מצד יצרניות הרכב האירופאיות הטוענות ל"תחרות לא הוגנת" שכן, לדבריהן, BYD נהנית מתמיכת הממשל בסין ביצור כלי הרכב וגם ביצור הסוללות. האם הקמת פרויקט בסדר גודל כזה, אשר יזרים מיליארדי דולרים למדינה אירופאית ויעסיק אלפי אירופאים – הוא המפתח ש-BYD צריכה כדי להכנס ללב של הרוכשים בשוקי המערב? פריצת הדרך תהיה אם גם הסוללות ייוצרו באירופה כי אז אפשר יהיה לתייג את ה-BYD כפי שיוצרה ב-EU וגם הרוכשים בישראל יהנו מההנחות שיש בהסכמי הסחר עם האיחוד האירופאי.