יום רביעי , 16 אפריל 2025
זה מה שנותר מהדליקה בחניון תת קרקעי בסיאול - קוריאה הדרומית. צילום: ICTN

בסין מונעים מרכב חשמלי להכנס לחניונים


 

רוני נאק

לזה דווקא לא ציפינו. אחרי שבקוריאה הדרומית התרחשו שתי דליקות קשות בסמיכות רבה, של רכב חשמלי בחניונים – הוטלו הגבלות על רמת הטעינה המירבית המותרת בסוללה של רכב חשמלי החונה מתחת לבניין.

עתה, בעקבות מאות אירועים גם בסין, היצרנית והצרכנית הגדולה ביותר של רכבים חשמליים (ומדינת המקור של מרבית המכוניות החשמליות בישראל) בתי מלון רבים, ומנהלי נכסים סוגרים את שערי החניונים בפני רכב חשמלי בין אם אלה פרטיות או מסחריות. בנוסף, הם אוסרים גם על כניסה של קטנועים/אופנועים חשמליים ואופניים חשמליים.

הדבר נודע בעקבות פוסט ב-X בו נכתב: "בשל תאונות הבטיחות התכופות שבהן מעורבים רכבי אנרגיה חדשים בסין, בתי מלון ובנייני משרדים במקומות רבים במחוז ג'ה-ג'יאנג אסרו באופן גורף על חניית רכבי אנרגיה חדשים במוסכים תת-קרקעיים, מה שמשך תשומת לב מבחוץ". (תרגום גס למדי של גוגל טרנסלייט מסינית).

אפילו בסין עצמה אוסרים עתה על חניית רכב חשמלי בחניון תת קרקעי. השלט באדום מסביר את סכנת הדליקה. צילום מתוך X

 

לפוסט ב-X

המשפט האחרון כאן משמעותי למדי – בוודאי לכל חובבי הקונספירציות.

השלד החרוך של מרצדס EQE נבחן על ידי הקוריאנים לאחר שעלה באש בחניון. המחיר הוא 140 כלי רכב שרופים ומאות דיירים של בניין רב קומות שישארו ללא בית עד לאישורים הנדסיים ותיקוןן נזקי העשן הרעיל. צילום:KCB

לפי הפרסום במקור, אתר חדשות סיני, האיסור הוחל בעקבות 11 מקרים שבהם רכב חשמלי עלה באש במהלך חודש אחד בעיר הבירה של המחוז. בהתבסס על המאפיינים של דליקה מהסוג הזה והקושי של כוחות הכיבוי להתמודד עמה – הוחלט שלא להסתכן ולמנוע כניסה לחניונים.

לא רק רכבי "אנרגיה חדשה" מיושנים נגועים בתופעה הזו. גם דגמי הדור האחרון המצוידים לכאורה בסוללה הכי בטוחה שיש. צילום:RFG

• החניון בשדה התעופה נשרף עד אפר

ומה אצלנו? בישראל כרבע מכלי הרכב החדשים הם חשמליים ואנו מתקרבים במהירות ל-200 אלף יחידות חשמליות על הכביש. במדינה במלחמה המתמודדת בכמה חזיתות בוערות בו זמנית למי יש רוחב פס להתעסק עם "זוטות" כאלה? כרגיל מחכים לאר"נ (אירוע רב נפגעים) הראשון כדי להזדעק ולפעול. 

באוגוסט טסלה סמי עלתה באש ויצרה מפגע סביבתי עצום. צילום: טסלה

לטסלה יש משאית חשמלית ויש לא מעט אנשים שאותם היא מרשימה מאוד. אבל כמו ברכבים חשמליים – ברגע שהעסק מתחיל לבעור לכבאים יש הרבה יותר עבודה. כך, לפי פרסומים בארה"ב משאית טסלה הייתה מעורבת בתאונה בכביש 80 בארה"ב (בין סקרמנטו בקליפורניה לרינו נבאדה) והשריפה הייתה כה עזה עד שלא נותר דבר מהמשאית. המשאיות של טסלה מצוידות, כמו המכוניות שלה, בסוללות ליתיום יון וזה אומר שהכבאים צריכים אמצעי כיבוי מיוחדים. אלא שבמקרה של המשאית מדובר בסוללת ענק של 900 קוט"ש.

לפי הפרסומים בארה"ב כאשר התאונה התרחשה סמוך להרי סיירה מאדרה, המשטרה נאלצה לסגור את הכביש המהיר ל-16 שעות בגלל עוצמת הבעירה. אבל יותר מכך: ההוראות לכיבוי של רכב חשמלי הן בפירוש לא לנסות לכבות את השריפה במים, אלא להכניס את הרכב למיכל של חומר כיבוי, או לכסות אותו במעין יריעה חוסמת אש. אבל מכיוון שזו משאית ענק, לא נמצא מיכל כה גדול או שמיכה ענקית, מה שדרש מהשלטונות בקליפורניה להביא מיכליות מים רבות כדי לתספק את משאבות המים של הכבאיות. מכיוון שהמשאית סטתה מהכביש לתוך יער ורק אז עלתה באש, הוזנקו מטוסי כיבוי כדי למנוע את התפשטות הדליקה גם ליער.

אחרי שהסיפור הסתיים, לשמחתנו ללא נפגעים, הודיע ה- NTSB, הרשות האמריקאית האחראית על בטיחות בדרכים, כי נושא השריפה שהתלקחה במשאית של טסלה יבחן – וכחלק מהחקירה גם תתברר מידת הנזק הסביבתי שנגרם מזיהום האוויר הרעיל מאד שנוצר משריפת הסוללות וכן מכמות המים המזוהמים האדירה שנספגה בקרקע כשהיא נושאת כימיכלים רעילים.

 

Check Also

מבחן דרכים זיקר 001 קריפטון

קחו את כל רשימת האביזרים וסמנו V הגרסה הבכירה ביותר של זיקר 001 משנה את המוסכמות של הפרימיום ברכב

One comment

  1. טוב ולא טוב במקום אחד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *