רוני נאק
השבוע התקיימה אי שם בסקנדינביה ההשקה של רכב הפנאי החשמלי החדש של מרצדס – EQC – כלי רכב אשר זכה לשבחים רבים בקרב מי שישבנו זכה לשזוף את מושבי העור של הבנץ החשמלית. אלא שלצד מפרטים טכניים וחוויות נסיעה אישיות הגיע נתון מפתיע למדי. המחיר. הייתכן כי דווקא מרצדס שולפת את קלף המחיר בקרב הצפוי מול אאודי ETRON אשר מסירותיה בישראל יחלו בקרוב ויגואר iPACE שהיה הראשון להגיע אבל לא מצליח לקבוע ראש גשר בריטי מול מותגי הציר.
והתהליך שקורה למול עינינו הוא שעד לתחילת השנה הבאה – 2020 – יהיו זמינים לרכישה בישראל שלושה רכבי פנאי חשמליים ויקרים של מותגי הפרימיום. אמנם עדיין נישתי למדי ביחס לשוק של כ-280 אלף כלי רכב, אבל זו ההתחלה. ועוד דבר שמתחיל להיראות מעבר לאופק – שינוי המס הירוק. כן כן – זה הוא צפוי להתעדכן שוב בתחילת השנה ולהשפיע על המחירים של המכוניות – עד כמה תהיה עמוקה השפעתו. האם יגע גם בכלי רכב חשמליים הניזונים מחשמל המופק בישראל באופן שעדיין יוצר זיהום? החוק עדיין בחזקת נעלם.

ובכן הנה המספרים כפי שידועים היום:
– יגואר iPACE – ספורטיבי מאד באופיו, מצויד ב-400 כ"ס, טווח מוצהר של 470 ק"מ מסוללה של 90 קווט"ש. עולה כ-454 אלפי שקלים.
– אאודי ETRON – פונה יותר לכיוון של SUV המוכר לנו. מצויד ב-360 כ"ס (מצב BOOST לפרק זמן קצר מעלה ל-408 כ"ס), טווח מוצהר של "עד" 417 ק"מ בזכות סוללה של 95 קווט"ש. עולה החל ב-392,500 שקלים.
– מרצדס EQC – שפירוש סימונה האנגימטי ממקם אותה באותה קבוצת גודל כמו GLC (מתבססת על אותה הפלטפורמה אגב). התפוקה עומדת על 408 כ"ס, הטווח המוצהר עומד על 450 קילומטרים והכוח מגיע מסוללה של 80 קווט"ש. הנתונים היבשים של היצרן מלמדים על יעילות אנרגטית עדיפה על שתי האחרות. אבל נתון עוד יותר מעניין הוא המחיר. החל ב-350 אלפי שקלים (לנו ניתן טווח של בין 350 ל-400 אלפים תלוי בגרסה ושינויים רגולטוריים שיהיו אשר ישפיעו על כל השוק מן הסתם).

זה לא אופייני שמרצדס משחקת את משחק המחיר. ואם אני יודע שתג מחיר נמוך אינו SUP בר קיימא – בטח יודעים את זה גם במרצדס. בנוסף, זה סוד גלוי שבמותגי הפרימיום המחיר המוצג ללקוח בטבלט הדיגיטאלי שליד הרכב באולם התצוגה הממוזג – הוא נקודות פתיחה נזילה למדי למו"מ על המחיר. ויש בדיחות פנימיות רבות סביב העניין הזה – אבל בגדול אפשר להגיע לעשרות אחוזי הנחה "ליד האוטו" כמאמר הסוחרים.
אז הכלים במשחק השח מתחילים לנוע לקראת העימות הבלתי נמנע על כיסו של הלקוח. וזה יהיה מעניין. מה שעוד יהיה מעניין זה יהיה לראות את הפנים של הבעלים החדש של אחד משלושת אלו המחפש עמדת טעינה. בהצלחה עם זה.
