יום שישי , 11 אפריל 2025
האם השלב הבא באבולוציה של טעינת רכב חשמלי בישראל יהיה תמחור דינאמי? צילום: רוני נאק

הכירו מושג חדש בטעינה: "תמחור דינאמי"

רוני נאק

טעינת רכב חשמלי היא חלק בלתי נפרד מהבעלות עליו והשימוש בו. את זה כל אחד יודע. הטעינה של הרכב יכולה להתבצע בעמדות טעינה ביתיות, בחניה הפרטית של בעל הרכב (אחרי התקנה תיקנית ועם ביטוח מבנה מורחב כמובן) או בעמדה ציבורית בין אם זו AC או DC מהירה. עד כאן הכל ברור.

מחירי החשמל לטעינת רכב חשמלי אינם מפוקחים (בניגוד לבנזין) וזה מייצר הזדמנויות עסקיות לספקיות הטעינה. צילום: רוני נאק

• מיתוסים מופרכים על רכב חשמלי

עמדות הטעינה הציבוריות הוקמו ומופעלות על ידי חברות פרטיות – נקרא להן "ספקיות טעינה" – חלקן בבעלות כזו או אחרת של יבואני הרכב עצמם, חלקן בבעלות של חברות אנרגיה ועוד ועוד. מדינת ישראל שעל פניו מעודדת מעבר לתחבורה ירוקה, מעודדת במיליוני שקלים הקמה של עמדות טעינה ציבוריות בישראל. בכך משתמשת בכספי המיסים של הציבור הישראלי כדי לעודד את אזרחיה לנטוש את הניחוח המשכר של אדי הבנזין לטובת קשת חשמלית מרהיבה.

ישנן עיריות ומועצות איזוריות המסבסדות את החשמל לטעינה במטעני AC בתחומן. צילום: רוני נאק

 

אבל, בניגוד למחיר של הבנזין – המפוקח על ידי המדינה – כלומר, אסור לבעל תחנת תדלוק לגבות מחיר גבוה יותר מהמחיר הרשמי (מחיר הסולר אינו מפוקח ולכן אנו רואים את השונות הרבה במחירים בתחנות תדלוק שונות). עלות החשמל בעמדת הטעינה אינו מפוקח והלכה למעשה ספק הטעינה יכול לנקוב באיזה מחיר שירצה – כאשר כוחות השוק או המחיר המירבי שנהג יהיה מוכן לשלם על כל קוט"ש, הוא זה שיקבע את התקרה. לא במקרה אנו עדים בחודשים האחרונים לעליה בעלות הטעינה, בעיקר בעמדות DC, שהגיע לאיזור ה-3.0 שקלים לקוט"ש פלוס עמלת התחברות של 5 שקלים (לטוען שאינו רשום באפליקציה של הספק).

מחיר הקוט"ש משתנה בהתאם לשעה למיקום ואולי גם בסמיכות לאירועים גדולים. צילום: רוני נאק

 

כלומר שכבר היום ישנה דינאמיות של תמחור החשמל. זו דינאמיות הנובעת משעות של עומס על רשת החשמל, מיקום גיאוגרפי ואפילו סיבסוד של עלות החשמל בעמדות טעינה ציבוריות הנמצאות בתחומי עירייה או מועצה מקומית המכירות בערך הבריאותי של צמצום הפליטה והרעש של התחבורה בשטחן.

ספק טעינה יכול להעלות את המחירים בשליטה מרחוק – למשל על הצירים הראשיין בדרך לאתרי תיירות – כאן סמוך לראש פינה. צילום: רוני נאק

 

סוג נוסף של דינאמיות במחיר הטעינה – שכבר מתחיל להיראות בחו"ל ועוד לא הגיע אלינו (לפחות לא באופן רחב היקף), הוא תמחור אד-הוק לעמדות טעינה שידוע כי תהיה להן דרישה בתאריך ובשעה מאד מסויימים. למשל: ליד אירועי ספורט גדולים, משחקי כדורגל, הופעות גדולות. אפילו עמדות טעינה הסמוכות לבתי הקולנוע בשעות ההקרנה וכן באיזורי בילוי בסופי השבוע ועוד ועוד. טכנולוגית ובוודאי חוקית אין מניעה מספקית הטעינה לעשות כן. זה אולי "לא יפה" אבל לא מעבר לכך.

נאמנות לספק יכולה להיווצר דרך מועדוני לקוחות שיקנו למשל טעינה מוזלת בקניון ביום חמישי בערב העמוס. צילום: רוני נאק

 

יש לספקית הטעינה סיבות רבות ליישם תמחור דינאמי: עידוד טעינה בשעות שבהן יש עומס נמוך על הרשת (חשבו על זה כ"הפי אאור" לחשמל), איזון ביקושים ברשת על ידי הפניית טוענים לעמדות מוזלות, שיפור ברווחיות בזכות לקוחות שיהיו מוכנים לשלם יותר בעמדות היקרות, בניית נאמנות לקוחות על ידי יצירה של מנויים עם הטבות שונות (למשל "טועני בית שמש"), התמודדות טובה יותר במלחמת מחירים בשוק החופשי.

עמדה מהירה זרוקה בפיזדיולוך (כאן בצומת שזפון) יכולה להיות זולה במיוחד או יקרה במיוחד בזכות בידודה בהתאם לשיקול המפעיל. צילום: רוני נאק

 

 

 

 

 

Check Also

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד

הדור החמישי של יונדאי סנטה פה נחת בישראל ויצר לא מעט גלים בביצה המקומית. יצאנו לנהיגה בספינת הדגל החדשה של יונדאי בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *