שטח
מכוניות חשמליות הפכו כבר לפני כמה שנים לחלק בלתי נפרד משוק הרכב הישראלי. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנה שעברה מסירות של מכוניות חשמליות הגיעו לכמעט רבע מסך המסירות של מכוניות חדשות בישראל. מטבע הדברים, בדומה למכוניות שאינן חשמליות, גם למכוניות חשמליות יש פה ושם תקלות (אם כי בהיקף נמוך ממכוניות אשר שורפות דלק) וכעת אחרי שנתיים שלוש בשוק הישראלי אפשר לומר בוודאות: מה שמשנה הוא האחריות.

מדוע האחריות? בגלל שמכוניות חשמליות הן מכוניות שונות ממכוניות בנזין באופי הרכב ובאופי התקלות: במכוניות חשמליות הבעיות הן יותר בעיות אשר קשורות בתוכנה ובמערכות החשמל. מול מה שלרוב ברכבי בנזין הן בעיות מכאניות שלכאורה קל לתקן בכל מוסך מורשה.
מסיבה זו מעניין לבדוק (אחרי כמה שנים שיש לנו חשמליות בכבישים) כיצד מתייחסים יבואני הרכב לנושא האחריות. כלומר כעת, כשאנחנו נמצאים בעיצומה של המהפכה החשמלית, כיצד יבואני הרכב דואגים ללקוחות שלהם בהסתמך על הידע והניסיון שצברו בשיווק רכב חשמלי. נכון להיום יש יבואן רכב חשמלי אחד בישראל שמעניק ללקוחות אחריות מלאה, מפגוש לפגוש, על רכב חשמלי וזו בשורה צרכנית של ממש.

מדובר באוטומקס המייבאת לישראל את המכוניות החשמליות של JAC. אוטומקס הנחשבת ליבואנית הרכב העקיפה הגדולה בישראל החלה לייבא את המכוניות של JAC לישראל בשנה שעברה. מכיוון שכך בחברה הוחלט להעניק ללקוחות אחריות שבאמת תשקף את מידת האמון של היבואנית במוצר שלה וכמובן שגם את התמיכה שהיצרנית מעניקה לה, למרות שהתנאים בישראל כידוע אינם הידידותיים ביותר בעולם למכוניות – רגילות או חשמליות.
האחריות של אוטומקס היא מה שהיבואנית מגדירה כ"אחריות לכל החיים" מפגוש לפגוש. בפועל האחריות של אוטומקס היא אכן אחריות לכל החיים. האחריות תקפה לשני הבעלים הראשונים של המכונית, וזאת בניגוד למקרים מסוימים בהם אחריות של יבואן רכב תקפה לגבי הבעלים הראשון בלבד (דבר שנהגים רבים לא מודעים לו).

בדרך כלל בישראל רכב מחליף ידיים מדי כמה שנים, כך שאפשר לומר שמדובר באחריות שבכל מקרה תקפה לכמה שנים טובות. בנוסף, האחריות של אוטומקס תקפה ל- 300,000 קילומטרים (הראשון מביניהם), כלומר בהתחשב בהיקף הנסועה של הישראלים, מדובר באחריות שתהיה תקפה ליותר מעשור של נסיעות בכבישי ישראל, שזה לא מעט.
כמו אצל רבים אחרים, האחריות אינה תקפה במקרה של חלקים מתכלים (צמיגים, רפידות בלם וכיוב') או כתוצאה מנזק שנגרם בשל נהיגה בתנאים קשים שלא מתאימים לנסיעה במכונית נוסעים – למשל שלא על אספלט סלול.

במקרה של רכב חשמלי, האחריות חשובה, אבל בצורה שונה ממכונית בנזין וזאת עקב המאפיינים השונים של הרכב. במכונית בנזין האחריות בדרך כלל יותר חשובה לגבי המנוע שהוא החלק היקר ברכב. במכונית חשמלית הרכיב הכי חשוב הוא הסוללה, שבדרך כלל היא החלק היקר ביותר ברכב. לאור זאת, רכב חשמלי שפג תוקף האחריות על הסוללה שבו – יאבד המון מערכו ביד השניה. כי מי יהיה מוכן לקחת על עצמו סיכון של כשל בסוללה שהחלפתה תעלה לו עשרות אלפי שקלים.
תוכן מקודם
סוללה לא מחליפים כל כך מהר אלא מתקנים במעבדת סוללות.