רוני נאק
כמעט 10,000 מכוניות חשמליות עלו בשנה האחרונה על כבישי ישראל. מכל מיני מותגים, עם המון נתונים חדשים ובעיקר ביצועים שונים לקונספט של איך מכונית חשמלית מודרנית צריכה להיות. לצד מותגי הרכב המוכרים, אנו עדים גם לכניסה של מותגי רכב רבים חדשים, כמו טסלה שעשתה המון גלים בביצה. טסלה היא אמנם מותג אמריקאי ואנו נהנים כאן מהתוצרת של המפעל שלה בסין ויחד איתה עושים עליה גם מותגי רכב סיניים, חדשים, שאנו עדיין לומדים איך להגות את שמם נכון.

לראשונה מזה שנים רבות מתרחש שינוי מהותי ושורשי בעולם הרכב בישראל, שינוי שמתאפשר ביניים גם בזכות מדרגות המיסוי הנמוכות על המכוניות החשמליות (ביחס לדגמי הבנזין/דיזל), גם בזכות עלות החשמל הזולה בטעינה ביתית, גם בזכות ההרחבה המתמדת של רשת עמדות טעינה מהירות בדרכים בינעירוניות וגם בזכות דגמי חשמליות חדשים המציעים טווחים ארוכים וביצועים טובים מאד.

לראשונה מאז שקרל בנץ התקין מנוע בכרכרת סוסים אי שם בסוף המאה ה-19. יש שינוי פרדיגמה של ממש כי כשחושבים על זה, כל מכוניות הבעירה הפנימית (מהיום אמרו "טרמיות" הממירות פיצוץ לתנועה) עדיין עובדות לפי עקרון 4-הפעימות של מנוע אוטו. השינוי הזה משנה דבר שרובנו כלל לא חושבים עליו וזה "עלות האחזקה הכוללת" של המכונית על פני זמן. יודעים איך זה שהדבר היחיד המשמעותי ביותר כשאנו באים לרכוש מכונית חדשה, מתוך מכלול השיקולים והפרמטרים, הוא העיצוב. מכל הדברים שבעולם – דווקא העיצוב הוא הגורם היחיד שיגרום לנו לדחות או למשוך את ההדק בעסקה יקרה ולקבל החלטה שתחייב אותנו לכמה שנים טובות. השיקול כלל אינו רציונלי. אבל לשם התרגיל בואו נניח את זה בצד, נוציא את דף המשבצות של מחברת החשבון ונזרוק עליו כמה מספרים.

רגע אחד לפני זה, נציין כי לא כל היבואנים שווים הם. בגישה הכוונה. יש כאלה שנותנים טיפולים בחינם, יש כאלה שלא. אחרים יעזרו עם עמדות טעינה ואחדים אומרים "תסתדרו" – לכן גם בממד הזה כדאי לעשות שיעורי בית לפני שבוחרים. כי כאמור לטעות יש מחירים של כסף ושל זמן.
מודל האחזקה שלנו מתייחס לשלושת השנים הראשונות של הבעלות ולפי קילומטראז' של 20,000 קילומטרים בשנה. החישובים נעשו לפי העלויות ביום פרסום הכתבה (21 נוב' 21) כשהעלות של קו"ט חשמל ביתי עמדה של 51 אג' והעלות של טעינה בעמדת DC מהירה היא 2.0 שקלים (נכון יש זולות יותר). לנתוני הצריכה נצמדנו לנתונים הרשמיים של היצרן (לפי תקן WLTP) כדי לעשות סטנדרטיזציה לאופן שבו נמדדו הנתונים. כולנו יודעים שבפועל הנתונים שונים ותלויים מאד באופי הנהיגה, מספר הנוסעים שיש ברכב, רמות האבזור ועוד.

מהצד של המנועים הטרמיים ניצבים שני מתמודדים חזקים מאד. רבי מכר מרשימים ונחשקים: סקודה קודיאק כנציג מנועי הבנזין וטויוטה ראב-4 הייבריד המבטא היטב את הגישה של טויוטה לכל העניין החשמלי. שניהם כיום נמצאים בזמני אספקה מאד ארוכים עד לא-ידועים. הזיה.
באמצע הדרך נמצא את הסיטרואן C5 איירקרוס PHEV. עם מערכת היברידית פלאג-אין המאפשרת טווח של עד 61 ק"מ (WLTP) של נהיגה חשמלית בתלות ברמת הטעינה ודרישות הכוח של הנהג. הסיטרואן בעלת תכונות ייחודיות רבות משלה (בעיקר בעולמות הנוחות וחווית הנסיעה) וניצול נכון של ה-PHEV עשוי להביא לחסכון עצום ברכישת דלק לצד שחרור מלא מחרדת טווח בנסיעות ארוכות.
מהצד של המכוניות החשמליות בחרנו ברכב שלטעמנו מביא בשורה של ממש, מעבר לעצם היותו חשמלי, זהו היונדאי איוניק 5 המרשים אשר גרם לנו לחשוב מחדש על איך שמכונית משפחתית מודרנית צריכה להיות בשנת 2021 והלאה. בהחלט שמדובר במוצר מרשים מאד של יונדאי – מעבר לזה שהוא נהנה מההנעה החשמלית (היינו עפים עליו גם אם היה עם מנוע 2.0ל' טורבו והנעה כפולה…אבל זה אנחנו).

סקודה קודיאק אמבישן | טויוטה ראב-4 הייבריד אקספריאנס | סיטרואן C5 איירקרוס PHEV | יונדאי איוניק 5 סופרים | |
עלות רכישה | 195,990 | 192,900 | 224,990 | 199,900 |
אגרת רישוי (לשנה) | 2,407 | 2,407 | 3,355 | 530 |
אחריות* | שנתיים | 3 לרכב/5 סוללה | 5 לרכב/8 לסוללה | 3 לרכב/7 סוללה |
טיפול (שלוש שנים) | 3,060 | 2,501 | 3,536 | ע"ח היבואן (עד 45000 ק"מ) |
דלק/טעינה (לשנה) | 9,135 | 7,546 | 1703 (דלק)
150 (חשמל טעינה ביתית בלבד)
|
2,580 |
ביטוח (חובה ומקיף לשנה)** | 4,300 | 4,430 | 4,674 | 4,240 |
עלות לשלוש שנים | 50,586 | 45,650 | 33,182 | 22,050 |
- תודה לסוכנות ביטוח ארנרייך ציפורה על העזרה בנתוני הביטוח לכלי הרכב
*טויוטה וסקודה ניתן להאריך אחריות בתשלום.
** קודיאק גרסת אמבישן, ראב 4 גרסת אקספריאנס, איוניק 5 גרסת סופרים
***צריכת דלק/זרם לפי נתוני WLTP כדי ליצור בסיס אחיד להשוואה