רוני נאק
מכל משפחת פורד פוקוס החדשה (סדאן מהודרת, הצ'בק ST ספורטיבית ועוד הצ'בק מוקשחת) גרסת הטורר (סטיישן בלשון העם) הכי מדברת אלי. למה? כי, מרווח גחון ואופניים. זהו. אם הייתי מקבל שקל על כל פעם שאנשים ברחוב שאלו אותי "היא רובוטית" – הייתי יכול לחסל את המשכנתא שלי בתשלום יחיד. ונראה שהשנים שבהן הפוקוס נעדרה מהשוק הישראלי עממו רק במעט את הרושם שהותיר אחריו הדור ההוא של המשפחתית. ואז פורד הניחה דף נייר חלק על הלוח והחלה לעבוד.

פוקוס כל חדשה
שימו לב! למעט השם והסמל הכחול האובאלי אין דבר משותף בין הפוקוס ההיא לזו הנוכחית. יתרה מזו, דלק מוטורס (היבואנית) בחרה בצעד שיווקי מעניין להציג את הטורר (שזה "סטיישן" בשפת פורד) ואת ה-5 דלתות בגרסאות "אקטיב" שנותנת למשפחתית נופך הרפתקני ויותר קרוסאוברי (המחיר: 135,900 שקלים).

זה מתחיל משלדה כל חדשה עם בסיס גלגלים ארוך של 270 ס"מ (תוספת משמעותית של 5.0 ס"מ ביחס לדור הקודם) – מהארוכים בסגמנט ועם ארכיטקטורה מתקדמת כמתבקש מרכב שצריך לעמוד בציפיות של דינאמיות ובטיחות מודרניים. "ולראיה " (בלשון העו"דים) הפוקוס החדשה קבלה 5 כוכבי בטיחות וציון של 96% הגנה על הנוסעים שבה – וזה מצוין וכדאי שתרשמו בצד. הפלטפורמה החדשה לא רק שיוצרת חלל פנים גדול יותר היא גם מאפשרת שילוב של מערכות בטיחות אקטיביות ובהן בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת זחילה בפקקים, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור עייפות נהג ועוד.

נחזור לרגע לבסיס הגלגלים הארוך. זה מאפשר שימוש בדלתות אחוריות ארוכות יותר שעושות את החיים לקלים למי שנכנס למושב האחורי. גם תא המטען של הטורר גדול מאד עם נפח של 608 ל'.
תא הנהג הוא מאד "פורדי" באופי שלו – כולל מחוגי מהירות כחולים והכל. אז העיצוב נהיר ומאד אינטואיטיבי – תמצאו על הדשבורד מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' וממשק SYNC3 של פורד המאפשר חיבור של אפל קאר פליי וגם אנדרואיד למי שיש. סביבת הנהג והנוסעים עשויה היטב – תכליתית וחסרת גימיקים. בסופו של דבר מקום נעים להיות בו גם בזכות בקרת אקלים חזקה.

הנעה ודינאמיות
ולשאלת מיליון הדולר: האם התיבה רובוטית? אבל עוד קודם נציין כי פורד בחרה להתקין מנוע חזק מאד בפוקוס החדשה. עם 182 כ"ס ו- 24.4 קג"מ המופקים ממנוע טורבו 1.5ל' עם 3 ציל'. המנוע הזה מזניק את הטורר ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות. אבל מה דף הנתונים לא מגלה לכם זה את זמינות הכוח ותאוצות הביניים שהמנוע הזה מסוגל לספק. עם רצועת כוח רחבה מאד שמתחילה מסל"ד נמוך יש כוח בכל מצב. לזה תורמת תיבת הילוכים פלנטרית עם 8 הילוכים. אוטומטית כמובן. ל א ר ו ב ו ט י ת ועם משרעת הילוכים המאפשרת גם שיוט מהיר וחסכוני בדלק אבל גם תחום ביניים דינאמי מאד.

נוחות הנסיעה טובה מאד בכל מתארי הדרך – בידוד רעשי הרוח, הדרך וההנעה גם הם טובים. בנסיעת המבחן הארוכה שלנו עשינו כמה לופים לא מאד קצרים במהלך שלושה ימי מבחן והפוקוס הביאה אותנו ליעד מבלי לעייף או להתיש ואף הפתיעה בפיתולים כשהיה צריך עם התנהגות בטוחה מאד.

מה פחות אהבנו?
צריכת הדלק ציפינו שתהיה טובה יותר. והצבנו ממוצע של 12 ק"מ/ל' במהלך ימי הבחינה. בעוד שחוגת ההילוכים היא פיצ'ר חביב ובהחלט שונה בנוף המשפחתיות, העובדה שאין דרך להעביר הילוכים (משוטים למשל) או חיווי באיזה הילוך נמצאים הפריע לי כנהג וכזכר אלפא. פיקוד התיבה ממהר להעלות הילוכים מה שגורם למנוע לעמול מול יחס העברה ארוך – וזה יוצר רעידות. כשהסל"ד עולה הרעידות הקלות האלה נעלמות.

סיכום
פורד פוקוס אקטיב טורר היא מכונית משפחתית נהדרת. מרווחת מאד, ומודרנית לעילא מצויידת במערכת הנעה חדשה ומתקדמת, ממשק מולטימדיה עדכני ומערך בטיחות אקטיבית כפי שאנו מצפים שיהיה במכונית חדשה בשנת 2020. המראה הקראוסאוברי שלה בהחלט שתורם לכוח המשיכה בשוק של לקוחות פרטיים שכבר נדד מזמן לעולמות של ה-SUV. הפוקוס טורר לא מוותרת על השימושיות ונותנת יותר אבזור ובטח יותר דינאמיות בשביל תקציב צנוע יותר מ-SUV. שורה תחתונה: שווה בדיקה – לא פוסל.