רוני נאק
פורד עתידה להזרים בקרוב 4.8 מיליארד דולרים לחטיבת פורד בגרמניה (Ford-Werke) לאחר שזו צברה הפסדים אסטרונומיים של 6.4 מיליארד דולר. כך הודיעה אתמול פורד. המאמץ להציל את הפעילות באירופה כולל שינוי אסטרטגי שבמרכזו הפחתת עלויות ושיפור התחרויות – הודעה שהיא בסך הכל הגיונית אך סתומה.
זה קורה כשברקע תעשיית הרכב האירופאית (בעיקר הגרמנית) נמצאת במשבר עמוק, פיטורים רחבי היקף, סגירת מפעלים ותחרות גוברת מהמזרח. כאילו שכל זה לא מספיק, המסכים החדשים שארה"ב מטילה על תוצרת אירופה רק מחריפה את המצב.
חדירה איטית מהצפוי של כלי רכב חשמליים באירופה גרמה לפורד בשנה שעברה להיות גמישה יותר באשר ליעדי היצור שלה באירופה- אחרי שציפתה כי זו תהיה 100% חשמלית עד סוף העשור.
התחייבות המימון החדשה כוללת הזרמת הון לטיפול בהלוואות יתר בחברת Ford-Werke ומתן מימון לתוכנית עסקית רב שנתית.
זה גם מחליף הסכם לפיו פורד תכסה את כל הפסדים של החברה הבת הגרמנית, עסקה שהייתה בתוקף מאז 2006. הסכם שגרר גל מחאות מצד איגוד העובדים החזק IG Metall. ללא הזרמת המיליארדים, פורד גרמניה "עלולה להפוך לחדלות פירעון בשנים הקרובות אם המצב הכלכלי לא ישתפר וחברת האם בארה"ב לא תוכל עוד לקזז את ההפסדים", התריאה נציג איגוד העובדים.
"על ידי הזנת ההון לפעילות שלנו בגרמניה, אנו תומכים בשינוי של העסק באירופה ומחזקים את יכולתנו להתחרות עם סל מוצרים חדש", אמר ג'ון לולר, סגן יו"ר חברת פורד.
ואנחנו חושבים שהבעיות של פורד הרבה יותר עמוקות אפילו יותר ממה שכמעט 5 מיליארד דולרים יכולים לפתור.