תומר הדר
תעשיית הרכב הסינית רוצה מאוד להיות כמו תעשיית הרכב המערבית. בביצועים, איכויות וגם ציוני בטיחות. הבעיה היא שזה לא תמיד עובד. ראו ערך גרייט וול. למי שלא זוכר, גרייט וול סטיד הוא הטנדר הסיני היחיד שהצליח לעשות עליה לישראל (לעת עתה השיווק מוקפא), ובסין הוצגה בנתיים גרסה חדשה שלו. מטבע הדברים, לגרסה בוצע מבחן בטיחות על ידי ה-ANCAP, ארגון הבטיחות האוסטרלי שמקביל ל-EURONCAP. הארגון האירופי לא בחן את הסטיד החדש מכיוון שאינו משווק באירופה, אך באוסטרליה הוא בהחלט משווק, ולכן רוסק.
התוצאות כאמור אינן משביעות רצון. אם לומר זאת בצורה פחות מעורפלת: הן ממש גרועות. על פי ה-ANCAP, הסטיד זכה לציון נמוך של שני כוכבים מתוך חמישה – וזאת למרות שבניגוד לסטיד היוצא, זה ששווק גם בישראל, הדגם החדש מצויד גם בשש כריות אוויר וגם בבקרת יציבות. על פי ה-ANCAP, אזור הרצפה הסמוך לרגלי הנהג והנוסע התעוות באופן משמעותי, הדוושות עצמן זזו ומחצו את רגלי בובת הריסוק, מנגנון ההגה זז ממקומו ולוח המחוונים זז ברמה שעלולה לסכן את יושבי הרכב.

ולקינוח, לסטיד אין כמעט הגנה על הנוסעים מפני פגיעות צליפת שוט. בקיצור, אם אתם אוסטרלים, ואוהבים את חייכם, יש רכבים יותר טובים, או ניסאן פטרול משומש, או לנד קרוזר 80 במצב טוב. או ניסאן GTR. אבל רק אם אתם גרים באוסטרליה.
באותה נשימה נזכיר את פורד מוסטאנג אשר נכשל במבחני NCAP באירופה עם ציון מחפיר של 2 כוכבים – כאשר הסיבה העיקרית היא העדר מערכות בטיחות רבות הזמינו לקהל האמריקאי – אך לא האירופאי. נתח השוק המזערי של פורד מוסטאנג באירופה עודד את קברניטי החברה להמר כי המכונית לא תיבחן על ידי NCAP. הפעם הם נכשלו כשלון חרוץ.