רוני נאק
רחוק מאוד מהמיינסטרים ההיברידי או ה-SUV של מותג יונדאי בישראל – וגם בעולם – החל אצלנו השיווק של הגרסה הספורטיבית של יונדאי i30 ה-N. כמו ששמה מרמז הבסיס הוא שלדת ה-i30 החדשה – שגם ככה בעלת תכונות ניהוג מפתיעות למדי – וזו עברה שורה ארוכה של חיזוקים והתאמות אשר מקנים לה קשיחות רבה יותר בכ-50% – וזה חשוב כדי לקבל התנהגות כביש חדה יותר, ויכולת לטפל בכוח של מנוע הטורבו שבחרטום. ומזה יש והרבה: 275 כ"ס ו-36 קג"מ שמגיעים ממנוע טורבו (טווין סקרול) בנפח 2.0ל'. ההנעה היא קדמית בלבד דרך תיבת הילוכים ידנית מחוזקת מאד ועם הרבה מודים פנימיים כדי לטפל בכל כך הרבה כוח. דיפ' קדמי ננעל עם בקרה ממוחשבת דואג להורדת הכוח ותורם את שלו לחידוד ההתנהגות. יש 5 מצבי נהיגה ובהם שני מצבי "N" מחודדים ועם אפשרויות קאסטומציה רבות.

בתחום האיבזור נציין מושבים ספורטיביים, גג שמש פנוראמי, מערך בטיחות אקטיבי מלא כולל תיקון סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, שמשות פרטיות כהות ועוד נגיעות איבזור.

בהשקה התרשמנו קצרות משתי הגרסאות: הצ'בק ופאסטבק. למעט המרכב שתיהן זהות במבנה שלהן – ועל הכביש הפאסטבק הרגישה יותר נטועה ונייטראלית בעוד שההצ'בק הייתה עליזה יותר ועם יותר שמחה בזנב. המעבר בין מצבי הנהיגה השונים מורגש מאד – הודות בין השאר למערכת המתלים האקטיבית – אשר משנה כל העת את שיכוך הבולמים, כל אחד בנפרד, בהתאם לתנאי הדרך ולמצב הנהיגה. האיכות הכללית טובה מאד וחווית הנהיגה היא מופע אורקולי מרתק של תנועה במרחב מקושט בפיצוצי מפלט חיננים.

בין השורות אפשר היה להבין כי מדובר בסנונית ראשונה בסדרה של גרסאות N חזקות שעתידות להגיע מיונדאי בהמשך הדרך. ואם לשפוט לפי האופי של יונדי קונה הנוכחית והאיכות של יונדאי סנטה פה החדשה – יש לצפות להרבה אקשן מהכיוון של יונדאי. שילוב של מכונית כמו ה-N במותג עממי שמזוהה גם עם ציי רכב אפורריים בהחלט שמכניס קצת סומק ללחיים ההיברידיים/חשמליים של הענק הקוריאני.
מחירים: הצ'בק: 239,990, פאסטבק: 249,900 שקלים.