יום שלישי , 16 יולי 2024
שוברת שיאים. צי של 48 משאיות יונדאי XCIENT המונעות בתאי דלק חצו רף של 10 מיליון קילומטרים. צילום: יונדאי

10 מיליון קילומטרים למשאית יונדאי XCINET המיימנית


 

רוני נאק

המשאיות מונעות תאי הדלק (מימן) מתוצרת יונדאי  XCIENT חצו לאחרונה רף של מרחק נסיעה מצטבר של 10 מיליון ק"מ בשימוש בצי המיימני בשוויץ. מוכינות בנסיעה את האמינות ואת היכולת לשאת משאות למרחקים ארוכים שיש לטכנולוגיית תאי הדלק המימניים.

• יונדאי מביאה את בשורת המימן לישראל

לטובת מי שאינו מכיר, נספר כי המימן עצמו אינו מניע את הגלגלים אלא משמש כ"דלק" בתאים שבתהליך כימי ההפוך לאלקטרוליזה מייצרים חשמל ומים. החשמל הזה נאגר בסוללות ליתיום קטנות יחסית ומשמש להפעלת מנועים חשמליים המסובבים את הגלגלים של המשאית.

חיסכון של אלפי טונות של פחמן דו חמצני ועם מקור סביבתי של מימן ירוק. צילום: יונדאי

 

להגיע ל-10 מיליון קילומטרים תוך שלוש שנים ושמונה חודשים בלבד מאז החל השימוש במשאיות XCIENT זה בהחלט מרשים. זו בהחלט אבן דרך עבור משמעותית למשאית ולטכנולוגייה המוכיחה את יכולתה להיות מיושמת בקנה מידה רחב יותר וכתחליף מעשי לדיזל.

נכון לעכשיו,  48 משאיות XCIENT Fuel Cell פועלות בשווייץ. תא הדלק XCIENT מופעל על ידי שתי מערכות תאי דלק של 90 קילוואט (סה"כ הספק משותף של 180 קילוואט) ומנוע חשמלי של 475 כ"ס, המעניקים טווח נסיעה מרבי של למעלה מ-400 ק"מ.

בהשוואה לצי משאיות דיזל רגילות, שיפלטו כ-6,300 טונות של פחמן דו חמצני לאורך מרחק מצטבר של 10 מיליון קילומטרים, המשאית המיימנית XCIENT מספקת הפחתה משמעותית בפליטת הפחמן כשבפועל הפליטה היחידה היא מים אשר נאגרים במיכל מיוחד שיוכל לשמש למשל להשקייה של איי תנועה ירוקים.

יונדאי NEXO המימנית כבר משווקת בכמה מדינות בעולם וגם פיתוחה ייהנה מה-DATA הרב שהופק ממשאיות XCIENT בשוויץ. צילום: יונדאי

 

יונדאי מעריכה שהפחתת אלפי הטונות של פחמן דו חמצני, כבר שוות ערך לכמות הפחמן הנספגת מדי שנה בכ-700,000 עצי אורן, או ליצירת יער אורנים המשתרע על פני 5 מיליון מ"ר (לא בדקנו זה מה שהם אמרו).

גבי המימן עצמו, כל משאיות יונדאי XCIENT הפועלות בשוויץ משתמשות רק ב'מימן ירוק'. כלומר שבתהליך היצור שלו לא נפלט פחמן. דבר התורם ליצירת שרשרת ערך מימן ידידותית לסביבה באירופה. הוכחה לאפשרות של קיום "כלכלת מימן" נקיה.

אבן הדרך המשמעותית הזו בעלת חשיבות גם בקידום הטכנולוגיה של תאי הדלק על מימן. על ידי ניתוח נתוני רכב על קילומטראז', צריכת מימן וביצועי מיכלי המימן שנאספו במהלך הקילומטרים הרבים האלה בכל תנאי מזג האוויר, הגיאוגרפיה והמטענים.  יונדאי מצהירה כי היא מתכוונת להמשיך ולשפר את טכנולוגיית תאי הדלק שלה וליישם זאת גם על סוגים שונים של כלי רכב.

יבואנית יונדאי לישראל, כלמוביל, מפעילה מסוף דצמבר 2022 שלוש משאיות תאי דלק מסוג XCIENT הנמצאות בשלבי ניסוי שונים. המשאיות מתודלקות בתחנת תדלוק מימנית של סונול הנמצאת ביגור.

Check Also

ג'ילי משקיעה במנועי בעירה פנימית

ענקית הנפט אראמקו משקיעה כמיליארד דולרים במיזם משותף ל-ג'ילי הסינית ולרנו במפעל ליצור מנועי בעירה פנימית ותיבות הילוכים לדור הבא של כלי הרכב. עד 5 מיליון מנועים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × four =