רוני נאק
אני מספיק שנים בסביבה כדי לראות כיצד המכוניות של יונדאי הלכו והשתפרו מדור אחד לשני. ובין הראשונים לאכול את הכובע (ולהודות בטעות) אחרי שהקטנתי את ההצהרה של בכירי יונדאי, ההם שיושבים בקוריאה, אי שם בתחילת שנות ה-2000 כי הם יתברגו בין עשרת יצרני הרכב הגדלים בעולם תוך עשור. ובכן. הם טעו. כי תוך עשור יונדאי התברגה בין חמשת יצרניות הרכב הגדולות בעולם – לא מעט גם בזכות ההשתלטות והטמעה של קיה לתוכה ב-2015. כיום זו ענקית בינלאומית המשרתת את כל המדינות בעולם – למעט שכנתה הקרובה ביותר, קוריאה הצפונית (קיה אינה משווקת גם ביפן) ומעסיקה מעל ל-100 אלף עובדים.

טוסון כל-חדש
עכשיו מגיע הדור הרביעי של טוסון. הרב-מכר של עולם רכבי הפנאי שאם הייתם מביאים את כל הטוסונים שיוצרו אי פעם לישראל יהיו כאן 7 מיליון מהם. שזה כ-3 מיליון יותר מכוניות מבעלי רישיון נהיגה בישראל. והטוסון החדש עולה מדרגה בכל מימד אפשרי. אבל עוד קודם, נזכיר לכם שיונדאי חטפה (בקטע טוב ועם סימני דולרים) את אלברט בירמן – בחור נחמד מבוואריה שלפרנסתו היה סגן נשיא חטיבת ההנדסה של M ספורט ב-BMW. הקוריאנים אמרו לו "תעשה את מה שאתה עושה הכי טוב. אבל בשבילנו" ויצאו מהחדר. המטרה היא טיפול שורש בממדי התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה לכל רוחב קו המוצרים של יונדאי ולתת ליונדאי מהמוג'ו הזה של מכונת הנהיגה המושלמת.

פעמים רבות כשדגם מתחדש – אנו הציניים חושבים "למה הם בכלל טרחו" ובכן הטוסון סימן 4 ישתיק את הציניקנים כי מדובר בכללי משחק חדשים בקבוצת ה-SUV החשובה והגדולה ביותר בישראל. דור מנועים "סמארטסטרים" חדש שהמשמעות שלהם עבורנו, בני ציון שבהסגר, הוא צריכת דלק מפוחתת, זיהום אוויר מצומצם וגם פחות לשלם בתחנת התדלוק. בהיצע העולמי יהיו מנועי דיזל, בנזין, בנזין טורבו, בנזין היברידי וגם בנזין היברידי נטען (מה מכל הנ"ל יגיע אלינו נדע רק בעתיד). יש מצבי נהיגה שונים, פיקוד אלקטרוני בלחיצת כפתור על תיבת ההילוכים ואופציה של הנעה כפולה חכמה שלא בטוח שרלוונטית לנו.
תא הנהג דיגיטאלי מלא עם כל הקישוריות המודרנית שצריך, מידע רלוונטי המוצג באופן נהיר וארכיטקטורה שתתחרה עם המיטב שיש היום בקבוצת הפרימיום היקרה. אפילו עיצוב המרכב, למי שמבין ועינו חדה, היא אתגר בעיבוד מתכת בטח ביצור המוני (ראו את הפינה המתמזגת בידית הדלת האחורית) די שוויץ שחצני מצד יונדאי ותצוגת תכלית של יכולת.

יהיה זה די בטוח לצפות לציון ריסוק של 5 כוכבים ותמיכה של מערך בטיחות אקטיבי מלא, מערכות סיוע לנהג, ומספיק כריות אוויר כדי להרגיע את הנוסעים הלחוצים ביותר.
ההגעה לשוק תהיה באמצע השנה הבאה או קצת אחריה, קורונה וזה אתם יודעים. וכשזה יקרה, כל ה-SUV האחרים בקבוצה של יונדאי טוסון סימן 4 יהיו בסכנה מיידית של להיראות אינסטנט מיושנים.

KONA
רכב הפנאי הקטן והספורטיבי של יונדאי KONA מקבל עדכון נחוץ ומאד נאה. החזית מעוצבת מחדש עם לוק המזכיר מאד את זה של יונדאי טוסון סימן 4 ולחבילות העיצוב מצטרפת חבילת N-ליין ספורטיבית. יונדאי לא התעלמה מנקודות הביקורת על תא הנהג ושידרגה אותו עם עיצוב וחומרים חדשים כדי לתת חווית נסיעה נעימה ופרימיומית יותר לרכב הנמרץ.
יונדאי טיפלה גם בנוחות הנסיעה עם כיול מעודכן לקפיצים ובולמי הזעזועים כמו גם החלפת המוטות המייצבים במטרה לשפר את נוחות הנסיעה ואת בידוד הנוסעים מהמורות.

המנועים חזקים יותר: מנוע ה-1.6ל' טורבו מסדרת סמארטסטרים מפיק 198 כ"ס (שיפור של 22 כ"ס). העברת הכוח היא דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים וההנעה קדמית או כפולה. בנוסף תהיה מערכת היברידית קלה לגרסת דיזל וגם לגרסת 1.0ל' טורבו-בנזין עם 120 כ"ס.

לסיכום גם מערך הבטיחות האקטיבית מתרחב עם בקרת שיוט אדפטיבית בעלת יכולת זחילת פקקים, ניטור שטחים מתים אקטיבי, ניטור תנועה חוצה מאחור עם בלימה, תיקון סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית עם זיהוי של דו"ג, התראה על שכחת ילד/בע"ח במושב אחורי והרשימה עוד ארוכה. מה מכל זה יהיה לבסוף במפרט הישראלי? נדע כשיונדאי KONA החדשה תגיע אלינו ב-2021 (ואולי קצת קודם).

יש עוד שני דגמי SUV חשובים שצריכים להגיע לישראל בקרוב: יונדאי סנטה פה שעברה עדכון קוסמטי בעיקר וגם הפייבוריט של נשות הפרברים – יונדאי פאליסייד אשר יאתגר את תקרת המחיר של יונדאי בישראל. צפו לחדשות כאן בהמשך.