רוני נאק
עוד רגע יתחיל השיווק של הדור החדש של יונדאי סנטה פה. מדובר באחד מרכבי הפנאי הנמכרים בישראל, בקבוצת הרכב שלהם, שעתיד לחזור לשוק הישראל. מהדור השני של הדגם, אי שם ב-2005, יונדאי סנטה פה מציע 7 מקומות ישיבה וגם אופציה למנועי בנזין או דיזל. הדור החדש, כמו למשל יונדאי סטאריה – מוותר על הסולר לטובת מערכת הנעה היברידית.
הדור החמישי הכל-חדש של יונדאי סנטה-פה מהווה שינוי פארדיגמה וכיוון של הדגם החשוב הזה. כפי שניתן לראות בקלות מהעיצוב החיצוני (יש יאמרו "דיפנדרי") של המרכב החדש. מראה המסמן גישה יותר תכליתית לעיצוב ורצון לתת לדגם נופך פונקציונאלי ואפילו קשוח יותר מקודמו.

מתחת לפני השטח עושה יונדאי סנטה פה החדש שימוש בפלטפורמת N3 של הקונצרן המיועדת לכלי רכב מסגמנט D הגדול. ביחס לדור הקודם התארך בסיס הגלגלים ב-50 מ"מ ועומד עתה על 281.5 ס"מ משמעותיים. האורך הכולל עלה ל-483 ס"מ, הרוחב 190 ס"מ והגובה נושק ל-180 ס"מ במסילות הגג שיכולות לשאת עד 100 ק"ג. כמובן שחלל הפנים נהנה גם הוא מההתארכות של בסיס הגלגלים. למושבי השורה השניה יש עתה יותר ממטר למרחב הרגליים ואפילו בשורה השלישית יש כמעט 80 ס"מ של מקום לרגלים. גם מימד הראש גדול יותר בכמעט 7 ס"מ משמעותיים.

היצע המנועים הוא 2.5ל' טורבו הזרקה ישירה המפיק 277 כ"ס וכ-41 קג"מ ומה שיותר מעניין אותנו הוא המערכת ההיברידית המתבססת על מנוע ה-1.6ל' טורבו המוצלח ומנוע חשמלי לתפוקה משותפת של 231 כ"ס וכ-37.5 קג"מ. תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים (6 הילוכים להייבריד) מעבירה כוח להנעה כפולה קבועה – HTRAC – המוכחת של יונדאי (או להנעה קדמית בלבד – תלוי מה לבסוף תהיה הגרסה בישראל). כמקובל יש לצפות לבורר מצבי נהיגה וכן לבחירה של מצבים שונים לנהיגה בשטח. אפרופו שטח – מרווח הגחון הוא 18 ס"מ (21 ס"מ לגרסת XRT המוקשחת).

בדומה למה שכבר הכרנו ביונדאי טוסון המעודכן, גם בסנטה פה החדש הקוקפיט כמובן שדיגיטלי מלא ומקבל קימור קל הממקד את התצוגה הכפולה (שני מסכי 12.3 אינץ') למרחב עיצוב אחיד. בורר הילוכים אלקטרוני עולה מעמוד גלגל ההגה ומתגים נפרדים ופיזיים לתפעול בקרת האקלים ופיצרים נוספים כמו השמע, מערך מצלמות היקפיות, בורר מצבי הנהיגה וההנעה ועוד.
• לא רק מסך גדול – חוזרים למתגים פיזיים
חבילות האבזור המקומיות ככל הנראה יהיו ברמה הגבוהה יותר (ביונדאי זה מזוהה כ"עלית" ו-"אולטימייט") וכך גם מערכות הסיוע לנהג והבטיחות האקטיביות. לגבי המחיר – נחיה ונראה – יונדאי סנטה פה היוצא כבר חצה את רף ה-300 אלף שקלים.
