יום רביעי , 16 אפריל 2025
מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד

רוני נאק

נראה שבכל דור דור, נגזר עלינו להשתאות כמה רכבי יונדאי משתפרים ככל שעובר הזמן. נכון, יונדאי כיום היא כבר מותג רכב מבוסס ומוכר היטב בישראל ובעולם (בכ"ז בין חמשת היצרנים הגדולים בעולם) אבל זקני השבט שכנראה אני אחד מהם, עוד זוכרים היטב את חוויות הנהיגה ברכבי יונדאי בתחילת הדרך. אפילו שכבר היה לי סטוץ קצר עם הסנטה-פה החדש בסיאול, כשהתיישבתי מאחרי ההגה של סנטה פה החדש (ברמת קאליגרפי הבכירה) – הייתי צריך לעצור לרגע, לקחת אוויר ולספוג את מה שאני רואה – כי הפעם הקפיצה מעלה הרבה יותר משמעותית ממה שאתם משערים.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. נורות LED בצורת האות H ליונדאי וגם למימן ועם קריצה לדגמים החשמליים. צילום: רוני נאק

 

סנטה פה חדש

רכב הפנאי עם שלושת שורות המושבים הוא הלכה למעשה מה שמכנים בתעשיית "כל חדש". כלומר, פלטפורמה חדשה, יחידות הנעה חדשות וגם עיצוב חיצוני ועיצוב פנימי שבתוכו שולבו טכנולוגיות חדשות. בקיצור, מחסן החלפים של כלמוביל צריך להצטייד בחלקי חילוף ומק"טים חדשים.

העיצוב החדש הוא רבוע וקשוח יותר למראה ומצליח לחבר בדרכו את ה"טק" של הדור החדש עם מסר הפנאי שמגיע עם הצללית הזו. חישוקי גלגל 20 אינץ' (יש ספייר בגודל מלא!), כנפיים תפוחות עם מגן/עיטור שחור במשחק נאה של מבריק ומט. למעט השמשה הקדמי, בצדדים ומאחור השמשות ניצבות וגן קו הגג אופקי כמעט לגמרי. תכליתי שנותן לא מעט יתרונות כשמגיעים למרחב הפנימי. רגע לפני אציין לשבח את הפנסים. LED כמובן, היוצרים את צורת האות H באנגלית שזה כמובן יונדאי אבל גם מרמז (שלא לומר קורץ) למימן שסימנו הוא H בטבלה המחזורית.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. גלגל חילופי בגודל מלא יש שם למטה צמוד לגחון. העיצוב של הישבן נוכח. צילום: רוני נאק

 

יונדאי סנטה פה החדש גדול יותר בכל מימד מקודמו עם בסיס גלגלים של 281.5 ס"מ. האורך הכללי הוא 483 ס"מ. הרוחב הכללי גדול למדי ועומד על 191 ס"מ והגובה 177 ס"מ. כדי שיהיה קל יותר להגיע לגגון שעל מסילות הגג יונדאי שילבה ידית אחיזה נסתרת בקורה C. חמוד.

מרווח הגחון הוא 17.7 ס"מ ועם צמיגי כביש בחתך 45 – יש כאן יותר מרמז עד כמה עמוק לשטח הרכב הזה יכול להגיע ללא נזקים.

הפנים של גרסת קליגרפי מדהים – לא פחות. הוא מרשים הרבה יותר ממה שציפיתי לו ובגרסת העור החום, משטחי עץ נטולי לכה ואלומיניום – החוויה יוקרתית מאד. אסתכן אם אומר "ג'נסיס מאחורייך!"? לא בטוח. החומרים מצויינים והביצוע מדויק ומהודק.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. קוקפיט דיגיטלי עם תצוגה עילית ומערכות סיוע לנהג ובטיחות אקטיביות רבות. צילום: רוני נאק

 

המרחב של תא הנהג דיגיטלי במלואו. לוח מחוונים ומסך מולטימדיה מאוחדים למשטח יחיד קעור לעבר הנהג, יש מתגים פיזיים לשמע, בקרת אקלים וקיצורי דרך נוספים. חשוב לא פחות, את פתחי המיזוג אפשר לכוון ידנית ולא צריך לנבור בתפריטי תפריטים כדי להסיט את משב המזגן מהברך לאוזן. גרסת קליגרפי מכילה גם שני משטחי טעינה לניידים, תא אחסון עליון עם נורת UV לחיטוי, מושבי רילקסיישן בחזית, מערכת שמע מדהימה של BOSE, תצוגה עילית – בנוסף לרשימת האבזור הארוכה שיש גם בגרסת עלית.

 

הנעה היברידית

דבר נוסף שיש לסנטה פה קליגרפי זו הנעה כפולה דרך מערכת H-TRAC האקטיבית של יונדאי שממנה אפשר לבחור בין שלושה מצבי נהיגה בשטח וגם מצבי נהיגה בכביש: אקו, ספורט או בהתאמה אישית.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. בורר מצבי נהיגה לכביש ולשטח בגרסת קליגרפי. צילום: רוני נאק

 

מערכת ההנעה ההיברידית היא המערכת ההיברידית החזקה-יותר שיונדאי מייעדת לרכביה הגדולים. זו מבוססת על מנוע טורבו-בנזין 1.6ל' המפיק 160 כ"ס ו-27 קג"מ ובנוסף על מנוע חשמלי המפיק עוד 64.9 כ"ס. הספק המערכת המשולב (הזמין אגב בכל רמות הטעינה של סוללת הליתיום-יון) הוא 215 כ"ס ו-37.4 קג"מ. ההנעה כאמור כפולה-קבועה דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 6 מהירויות.

הכוח יורד לכביש או לשביל דרך מתלי מקפרסון בחזית ומערכת רב-חיבורית מאחור המרוסנת על ידי בולמי-זעזועים ייחודיים שיונדאי פיתחה לדגם הזה – בולמים שיגיעו לידי ביטוי היטב בנוחות הנסיעה המצטיינת שהרכב הפגין בכל הקילומטרים שנסענו וחשוב מזה בכל שורות המושבים.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. גישה קלה לשורה השלישית. יש תאורה, טעינה ומיזוג לכל שורה וראות טובה החוצה. צילום: רוני נאק

 

נהיגה

בימי המבחן נדדנו בין הפקקים של הכרך הגדול, רחובות צרים עם מצוקת חניה מרשימה וגם נסיעה בינעירונית ארוכה עם תפוסה כמעט מלאה כולל גיחת שבילים קצרה לקפה בין עצי אקליפטוס גדולים.

לאורך כמה מאות קילומטרים ברוב הזמן סנטה פה החדש סיפק נוחות נסיעה מצטיינת ופינוקים רבים. למשל יחידת מיזוג פרטית לילדים בשורה השלישית, חימום למי שישב על המושבים במרכז, גג פנורמי עצום וכפול ואפילו התרשמתי מריפוד האלקנטרה שעל התקרה והקורות – בהחלט משהו שנוכח במותגי היוקרה.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. תא מטען עצום לאחר קיפול המושבים. יחידת בקרת האקלים האחורים מצד ימין. צילום: רוני נאק

 

דינאמית סנטה פה הציג תכונות בטוחות ונייטראליות. למעט מחסור בריסון אם מנסים לדחוף אותו חזק, ההיגוי היה מדויק ועם משקל טוב, תיקון הסטיה לא נלחם בי ולבלמים הייתה נשיכה טובה ואף נחסך מהם מעט מן הנטל בזכות שלוש רמות של בלימה מאחזרת.

הכוח של המערכת ההיברידית טוב מאד ומסוגל להזיז את הרכב הגדול (משקל עצמי של 2,040 ק"ג) בצורה נמרצת אם זה ל-100 קמ"ש (9.8 שניות) או בתאוצות הביניים בטווחי המהירות החוקיים. בהקשר הזה אציין כי למרות הצללי הרבועה, רמות רעשי הרוח בשיוט מהיר פשוט לא קיימות. בהחלט הישג מרשים לתכנון האווירודינמי של יונדאי. אז כוח יש. מה עם צריכת הדלק? זו עמדה על 13.5 ק"מ/ל' בממוצע על פני כ-400 קילומטרים. אגב, טווח הנסיעה עם מיכל מלא נשק ל-800 ק"מ. מרשים.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. ריפודי עור נאפה, תא אחסנה שנפתח בשני הכיוונים ותנוחת ישיבה גבוהה נהדרת. צילום: רוני נאק

 

עוד אהבנו את המרחב של תא המטען הגדול, את השורה השלישית המתקפלת לרצפה ויוצרת משטח אחיד. מושבי השורה השניה הנעים על מסילה וגם הכניסה הקלה-יחסית לשורה השלישית.

ומילה על חבילת הבטיחות. זו מקבלת דירוג 8 מתוך 8 והיא כוללת גם התרעה של שכחת ילדים, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, 10 כריות אוויר, עוגני ISOFIX וכמובן בקרת שיוט אדפטיבית עם זחילת פקקים מבורכת. בניגוד למערכות אקטיביות רבות, לא הייתי צריך להילחם בהן בכל קונקפליקט כשבנוסף המערכת הוכיחה שהיא מצליחה לזהות נתיבים גם במקרים (השכיחים מדי) שגם מי שצייר אותם לא היה סגור על עצמו.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. יכולת לנוע בשבילים מפולסים. מרווח גחון של 17.7 ס"מ וצמיגים בחתך נמוך מגבילים. צילום: רוני נאק

 

מה פחות

ובכן. לא הכל מושלם. אני שלם לגמרי עם העיצוב החדש של הסנטה-פה. שרירי וטכנולוגי בנשימה אחת. אבל מה עם הזנב הזה? כזה מרובע ונגמר בבת אחת. אפילו לפיל בסוואנה יש זנב משולש קטן שם מאחור.

ואם כבר פילים אז יש חתיכת פיל בחדר. המחיר. 400 אלף שקלים זה מחיר מאד שאפתני למותג הזה ואם איני טועה זהו המחיר הגבוה ביותר של דגם מיונדאי אי-פעם. אבל…בכל דור אנו עדים לתקרת מחיר חדשה (בפעם שעברה זה היה הפאליסייד ב-350 אלף שקלים) ובכל דור אנחנו העיתונאים אומרים "מי ישלם מחיר כ ז ה על יונדאי" ותמיד אנו מתבדים. השוק יאמר את דברו.

מבחן דרכים יונדאי סנטה פה הייבריד. ביצוע מרשים מאד לדור חדש של רכב פנאי מתקדם עם 7 מושבים. צילום: רוני נאק

 

לסיכום

יונדאי סנטה פה הייבריד הוא רכב 7 מקומות מרשים מאד. בוודאי שברמת קליגרפי שהתייצבה לבחינה. בין אם בנסיעה רגועה, בשיוט אוטוסטראדה מהיר מאד או גיחת שבילים זהירה. הבטחת החיסכון של ההנעה ההיברידית מוכחת, חווית הנסיעה מצטיינת, האיכות הכללית גבוהה מאד וחבילת הבטיחות מקיפה. בהחלט מדובר במוצר שראוי להוביל את המותג בישראל. עכשיו רק נותר לסגור את עניין המימון.

Check Also

סובארו אאוטבק כל חדש ודגם חשמלי שני Trailseeker

סובארו עתידה לחשוף דגם חשמלי שני בשם טריילסיקר וכן דור כל חדש של סובארו אאוטבק עם לוק וטכנולוגיה הדומים לסובארו פורסטר החדש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *