יום שלישי , 16 יולי 2024
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים קטמ מאכינה לייקן 275

רוני נאק

בזמן שיותר ויותר רוכבים שוקלים לעבור לאופניים עם מנוע עזר חשמלי – במקביל גם ההיצע הולך ומתרחב – עם מנעד יכולות ומחירים רחב יותר שמתאים ליכולת ולכיס של רוכבים רבים יותר – כך גם התחרות מתרחבת כשיותר ויותר מותגי אופניים מציגים דגמים חשמליים. קטמ היו בין הראשונים לשלב אופניים כאלו בשוק המקומי ואחרי שרכבנו על דגמים יקרים למדי – הגיע אלינו דגם 2018 המכיל את השלדה ומערכת ההנעה החדשים אבל עם חבילת איבזור המאפשרת מחיר חדש ו…מעניין יותר.

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

 

חלקים וחישמולים

הבסיס הוא שלדת הלייקן החדשה – בגרסת E – בה הקורה המרכזית רחבה יותר ומשלבת סוללה שקועה למחצה. לשלדת האלומיניום מתלה ארבעה חיבורים עם מהלך של 125 מ"מ ,ציר BOOST אחורי ובולם זעזועים רוקשוק מונארך. המזלג מגיע גם הוא מרוקשוק – ריקון RL – עם ציר 15 רגיל והוא בזווית היגוי של 68 מעלות – די באמצע הדרך בין מהירות היגוי ליציבות כיוונית עבור שלדה וגלגלי 27.5 אינץ'

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

הרכיבים ההיקפיים ג'נריים למדי ומגיעים מקומת הביניים של שימאנו. מעצורי דיסק הידראוליים עם דיסק קדמי 203 מ"מ היו הפתעה נעימה. כל היתר בסיסי למדי – וחסר יומרות מסדרת ד'אור של שימאנו. קסטה של 10 הילוכים מאחור מספקת את כל יחסי ההעברה שרוכב E-בייק צריך. הגלגלים הם סט מעורב של שימאנו וקטמ ואלו אוחזים בצמיגי שוולבה מהירי פרופיל עם העדפה ברורה ל-XC.

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

אין מוט מושב הידראולי והכידון עם רייז גבוה למדי יחד עם סטם שיוצרים תנוחת רכיבה זקופה יחסית – תנוחה שמתאימה מאד לתיור וטיולים ארוכים ופחות למתקפת סינגלים עצבנית.

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

יחידת ההנעה היא האבולוציה האחרונה של BOSCH – זו מסוגלת להפיק עד 7.5 קג"מ ועם מצבר של 13.4Ah תקבלו טווח של עשרות רבות של קילומטרים תלוי ברמת התיגבור. פיצ'ר חדש שהתווסף לשנת 2018 הוא E-BIKE שבו ניהול המנוע מזהה את רמת העומס ומשנה בעצמו את עוצמת התיגבור מ"תיור" עד ל"טורבו" כדי לעזור לרוכב שכלל לא צריך להעביר הילוכים ומקבל סיוע משתנה לפי רמת העומס ואפילו רמת האחיזה של הגלגל האחורי.

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

האופניים שוקלים 23 ק"ג ועולים 17,900 שקלים

 

רוכבים על הזרם

שני דברים בולטים מיד באופניים האלו – מערכת ההנעה של בוש אשר מצליחה בכל פעם להרשים אותי בעוצמה שלה ובטווח שהיא מסוגלת לספק. והדבר השני הוא סגירת הפער של הבלמים האלו. ואם היו לי בעבר טענות כלפי אופניים חשמליים היו אלו למחסור בעוצמת בלימה. קשה לבוא בטענות לבלמי הרים רגילים כשמבקשים מהם להתמודד עם משקל גדול יותר בכ-10 ק"ג מאופני שיכוך מלא ממוצעים.

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

עם 23 ק"ג אלו לא אופניים זריזים במיוחד. ההיגוי נייטראלי ומדוייק למדי. הגלגל הקדמי אוחז טוב, ולא נדחף החוצה בתת-היגוי בגלל המשקל הרב יותר או זווית היגוי שטוחה מדי. גם תמוכות שרשרת ארוכות – 486 מ"מ – יוצרות פלטפורמה יציבה ונוסכת בטחון במהירות שהאופניים הללו מסוגלים לייצר – בעליה.

פחות אהבתי את המזלג הבסיסי – הוא בולט בתוך הקונטקסט הזה ולא דווקא בדרך טובה. פונקציונאלית הוא עושה את העבודה אבל לתחושתי מעט מגביל את הביצועים בעיקר ברצף של שיבושים או התמודדות עם עבודת מתלה בעומסי פניה. לרכיבת XC מתונה ואפילו מהירה הוא יהיה בסדר – סינגלים ממש טכניים יחשפו את החולשות.

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

מוט המושב הקבוע גם הוא תומך בשימוש של היצרן לרכיבה רגועה ותנוחת הישיבה הזקופה – נוחה לאורך זמן, לא תרתיע רוכבים/ רוכבות מתחילים ותהיה נוחה גם במסעות של עשרות קילומטרים.

טווחי הרכיבה עם סיוע חשמלים עומדים על כ-30 ק"מ בתיגבור הרב ביותר ועם המון כוח זמין. ניהול אנרגיה קמצני יביא אתכם לכמעט 100 קילומטרים עם סיוע מזערי – ובמצב E-bike הטווח תלוי בגיאוגרפיה שבה אתם רוכבים. אפשר יהיה לצפות לכ-55 קילומטרים. בונוס נוסף של הפונקציה החדשה היא סוג של בקרת משיכה. הרגישות של המערכת יוצר אפקט של שימור אחיזה – וזה מאד שימושי כשיש 7.5 קג"מ תחת הדוושות. זמני הטעינה (מסוללה ריקה) נעים בין 4 שעות לקבל כ-50% טעינה ועד ללילה שלם – כדי להיות בטוחים שאתם על 100%. נוריות חיווי על המצבר עצמו – מציגות באופן נהיר את רמת הטעינה.

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

 

לסיכום

על שלושה דברים עומדים האופניים האלו: יחידת הנעה חשמלית נהדרת, שלדה חדשה ומתקדמת ומעצור קדמי שלא יוכרע מהמסה. וזה בסיס נהדר לעבוד איתו. האיבזור ההיקפי תכליתי ומתאים לשימוש XC מתון – אולי מעט יותר מזה – אבל מאפשר להדביק תג מחיר מתחת ל-20K לאופני הרים מחושמלים עם שיכוך מלא. ואפילו שהמחיר רחוק מלהיות עממי – הוא מקרב את הז'אנר ליותר רוכבים שפשוט רוצים ליהנות מבלי להזיע.

מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק
מבחן אופניים ק.ט.מ לייקן חשמליים במחיר מופחת ומונגש. צילום: רוני נאק

Check Also

המונית הרובוטית של טסלה תחכה

מליוני נהגי מוניות נושמים לרווחה. טסלה דוחה את השקת המונית האוטונומית לאוקטובר. עוד דחיה בשרשת ארוכה של הבטחות ממאסק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four + ten =