יום רביעי , 3 יולי 2024
מהשבוע הבא שורה של מערכות בטיחות יהיו חובה במכוניות בתקן אירופאי. צילום: סקודה

מה-7 ביולי מערכות בטיחות חדשות הופכות לחובה

רוני נאק

החל מיום ראשון הקרוב -7 יולי – יכנסו שורה של מערכות בטיחות אקטיביות לרשימת החובה של כל הרכבים חדשים המשווקים בתקן של האיחוד האירופי.  מדובר במספר לא מבוטל של שמונה מערכות ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) הנוספות לתקנות החובה הנוכחיות.

כפי שאנו כבר מכירים היטב, במהלך העשורים האחרונים, האיחוד האירופי יוצר תקנות במטרה לשפר את בטיחות הרכב (בדומה לתקני זיהום האוויר שהולכים ומחמירים). המגמה הזו אילצה את יצרניות הרכב שרוצות למכור מכוניות בתקן אירופאי לשלב מערכות בטיחות שונות – לפי דרישות התקן ופעמים רבות מעבר לכך.

מתווה הבטיחות האירופאי נכנס לתוקף ב-6 ביולי 2022, עם שורה של אבני דרך כשבכל אחת מהן מתווספות לרשימת החובה, מערכות בטיחות חדשות. ובכן – עתה מתקרבים במהירות לאבן דרך כזו, שתחייב שילוב סטנדרטי של שמונה מערכות בטיחות לחבילת ה-ADAS של הרכב. בלעדיהן לא יהיה ניתן לשווק מכוניות חדשות במדינות האיחוד האירופאי.

אלה שמונת מערכות הסיוע לנהג והבטיחות האקטיבית שחייבות להיות:

גלאי עייפות ונמנום (DDAW)
מדובר במערכת המתריאה לנהג כאשר מתגלה כי איבד ריכוז מאחורי ההגה, בין אם עקב עייפות, הירדמות או סיבות אחרות כמו סימוס בטלפון. ברגע שהמערכת המנטרת מזהה מעט פעילות מאחורי ההגה, נורית אזהרה של כוס מהביל מופיעה על לוח המחוונים. במידה רבה זהו פיתוח של מערכת ניטור עייפות נהג שאנו כבר מכירים ואשר בחלק מהמקרים מדובר במצלמה של ממש המופנית כלפי הנהג (על כל הבעיות האחרות שזה יוצר). 

סיען מהירות חכם (ISA)
למערכת ADAS זו ערך בטיחותי רב. במקרה זה, המכונית משלבת מצלמה הקוראת את התמרורים בכביש. המידע מגיע ליחידת בקרה, שתקבע אם יש צורך להפחית את המהירות או לא, גם על סמך הנתונים המתקבלים באמצעות GPS. עד עתה "קורא תמרורים" היה מערכת נפרדת ורק בכמה דגמים יכול היה הנהג להזין את המהירות שנקראה מהתמרור לבקרת השיוט של הרכב.

התראה על תעבורה צולבת (RCTA)
מדובר במערכת המנתחת תנועה מאחור ובנציב בעת נסיעה לאחור. תרחיש העלול להתרחש למשל ביציאה ממקום חניה בחניון. לפיכך, כאשר מתגלה נוכחות של רכב, הולך רגל או אופניים, הוא פולט צליל כדי להזהיר את הנהג. גם זו מערכת שרכבים רבים כבר מצוידים בה ובמקרים רבים אף תבלום אוטומטית את הרכב אם הנהג ימשיך בנסיעה לאחור.

קופסה שחורה (EDR)
מדובר במכשיר הקלטה ותיעוד דומה לזה המותקן במטוסים. ברכב הוא נמצא מתחת למושב הנהג. המערכת מתעדת יותר מ-15 פרמטרים שונים של הרכב.

תיקון סטייה מנתיב (ELKS)
מערכת זו אחראית לשליטה על מיקום המכונית בנתיב הנסיעה – על ידי תיקוני היגוי קלים ומזהירה את הנהג כאשר הוא עוזב את הנתיב באופן לא רצוני מבלי להשתמש באיתות. חשוב לציין שיעילות המערכת מותנה באיכות של סימוני הנתיבים על הכביש. אם הקווים אינם ברורים או אם נכנסים לאיזור בבניה שבו יש ערב-רב של קווים מצטלבים – המערכת תפסיק לפעול. בהתאם לדגם היא עשויה לספק לנהג חיווי קולי, נורה או הודעה על כך שאינה פעילה ולאחל לו בהצלחה בהמשך הדרך (תחזור אוטומטית לפעולה ברגע שתזהה נתיבים).

מהשבוע הבא שורה של מערכות בטיחות יהיו חובה במכוניות בתקן אירופאי. צילום: סקודה

 

מערכת בלימת חירום (ESS)
המערכת מסוגלת לזהות מתי הרכב מבצע בלימת חירום. מפעילה מאותתי חירום בפאניקה כדי להודיע לנהגים האחרים שהרכב שלנו ביצע האטה חריפה או בלימה חזקה. ביכולתה למנוע התנגשות או להפחית את תוצאותיה.

מנעול אלכוהול
כל המכוניות חדשות שיצאו לשוק החל מיולי 2024 יהיה מנעול התנעה אלכוהולי. מדובר במכשיר שמזהה את רמת האלכוהול שיש לנהג בגופו דרך האוויר. כן כן – כל רכב יהיה לו ינשוף משלו ואם יזהה רמת אלכוהול גבוהה מתי לא ניתן יהיה להתניע אותו.

יחד עם זאת – אין סיבה לפאניקה או לרוץ כבר עכשיו לשתות הרבה מים – האיחוד האירופי ציין כי זה יהיה תלוי במדינה הספציפית האם להפעיל את המערכת.

התראה על חגורת בטיחות

מערכת זו, כפי ששמה מעיד, מזכירה לכל הנוסעים ברכב את החובה לחגור את חגורת הבטיחות. אם נוסעים מרחק מסוים או עוברים 25 קמ"ש מבלי שהנהג חגור את חגורת הבטיחות, המכשיר ישדר אות אקוסטי שיגבר בעוצמתו עד שהנהג יחגור אותו. גם את זה אנו מכירים היטב.

Check Also

ריקול קיה EV6 בישראל

קריאת תיקון מכאנית לדגם החשמלי המוביל של קיה EV6. ללמדכם שלא כל ריקול ברכב חשמלי ייפתר בעדכון תוכנה מהאוויר וקאפוצ'ינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × two =