רוני נאק
זה די נדיר לראות אופניים עם שלדת עץ – אפילו שיש מי שיוצר שלדות במבוק כאן אצלנו בישראל – (ובמחירים עממיים יחסית) בעיקר כשכולם מזילים ריר על שלדות אלומיניום ובעיקר קרבון שמחירן ירד באופן משמעותי למדי בעת האחרונה. האופניים הללו עשויים מעץ ממש. בעצם כמה סוגים של עץ: אגוז, תות, מילה (ASH) שהוא קרוב משפחה של עץ הזית וזן של סקויה אדומה.
אופני MATERIA מיוצרים בריגה לטבייה ויש להם נציג במזכרת בתיה – כאן בישראל. לחברה ניסיון של עשור ביצור האופניים ויותר משני עשורים בעבודות עץ שונות. האופניים מיוצרים בהזמנה מיוחדת כאשר השלדה עשויה כולה בעבודת יד.
![materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר](https://www.automag.co.il/wp-content/uploads/2017/06/PAZ_4901-Custom-e1496478170514.jpg)
עץ על עץ
שיטת היצור לקוחה מעולם היאכטות, עם שכבות של עץ ושרף המדביק אותן יחד בעוצמה ועמידות של תקן ימי – ממנו השרף נלקח. אופן היצור והנוסחאות הסופיות של חומרי השרף וההדבקה פותחו בשיתוף עם הטכניון של ריגה – בשילוב של אומנות מהעולם הישן עם הייטק של יצור חומרים מרוכבים מתקדם. מאחר ועץ הוא חומר אורגני – אין שתי שלדות זהות – לכל שלדה הקווים, והטקסטורה האופיינית לה – כטביעת אצבע פרטית לגמרי. לפי היצרן כל השלדות נבדקות לחוזק ועמידות על ידי מעבדה חיצונית ועומדים בתקן האירופאי בעניין.
![materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר](https://www.automag.co.il/wp-content/uploads/2017/06/PAZ_4852-Custom-e1496478235599.jpg)
האופניים המיובאים ארצה מאובזרים בציוד ההיקפי היקר ביותר. מזלג קרבון וכידון תואם לאופני הכביש, מעבירי ההילוכים והבלמים מהרמה הגבוהה-יותר של שימאנו. אופני תיור עם נאבה אחורית הכוללת תיבת הילוכים עם 8 הילוכים, הנעת רצועה שקטה במיוחד, נצנצים המשולבים במוט המושב ועוד. אבל כל זה נתון לשינוי – תלוי מה אתם בוחרים להזמין. מי שרוצה יכול גם למתג את השלדה כראות עיניו בהזדמנות נדירה לצייר בלייזר על העץ את הסמל של הפלס"ר.
![materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר](https://www.automag.co.il/wp-content/uploads/2017/06/PAZ4629-Custom-e1496478325599.jpg)
רוכבים על מטאטא
אוקיי, אין מטאטא כזה מושקע – שכן עוד לפני הנחת הישבן על אוכף ברוקס מוקפץ מעור – קשה שלא להתפעל מהאופן שבו האופניים האלו מתכתבים איתך. מכל זווית של אור הם ייראו בגוון אחר – מקרוב אפשר לחקור עולם בלתי נגמר של קווים בעץ. עם גימור לכה מבריקה ושני גוונים של עץ שלדה אחת נראית כמו פיסה של סירת מירוץ קלאסית או רודסטר בריטי משנות ה-50. בגימור מט אי אפשר להפסיק מלגעת ולמשש את הטקסטורה העדינה של העץ. סוג של חום שיש רק לדבר מה אורגני – ולא תמצאו אפילו בשלדת הקרבון היקרה ביותר.
![materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר](https://www.automag.co.il/wp-content/uploads/2017/06/PAZ4615-Custom-e1496478377684.jpg)
רכבנו על שני דגמי: קרוזר עם גלגלי בלון לבנים ושמנמנים, ואופני תיור/עירוניים תכליתיים ומהירים. בשני המקרים האופניים שידרו מוצקות ולא התנהגו אחרת מכל אופניים רגילים אחרים. בשני המקרים הגיאומטריה של השלדה הייתה נכונה לייעוד – ובשני המקרים הרכיבה הייתה מאד מהנה – לא מעט גם בזכות הרכיבים האיכותיים מאד שחוברו לשלדה. הקיטור היחיד שיש לי לגבי האופניים העירוניים הוא כבדות שמקשה על חיים עירוניים.
עוד בהיצע – אופני נשים וגם אופני כביש מקצועיים ומהירים למראה – שבאופן אירוני קווי השלדה מזכירים מאד שלדות קרבון.
![materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר](https://www.automag.co.il/wp-content/uploads/2017/06/PAZ_4365-Custom-e1496478487489.jpg)
סיכום
בינינו, התכונות הדינאמיות של האופניים הללו משניות לגמרי. ואני לא מכיר אף רוכב כביש שיוותר על שלדת הקרבון הסופר-קלה שלו לטובת עץ אגוז אדמוני. לאופניים הללו יש ערך כפריט עיצובי ואומנותי – משהו שיתחיל שיחה בסלון ביום שישי או במקרה שלנו על הטיילת בתל אביב. יש אחריות לשלדת העץ והרכיבים ההיקפיים מוכרים ומוכחים – וזה נוסך בטחון. לא הייתי מעז להשאיר אותם קשורים לעמוד ברחוב ולא רק מפחד ונדליזם (יש הרי מסור עץ בכל לדרמן) – אלא גם מפאת המחיר: 19,600 שקלים לדגם הקרוזר, 30 אלף שקלים לאופני הכביש, וכ-23 אלף שקלים לדגמים העירוניים. מחירים שמתאימים למי שיש לו כבר הכל.