רוני נאק
יצרניות הרכב הסיניות Nio ו- Zhejiang Geely Holding Group הודיעו כי חתמו על הסכם שותפות אסטרטגי בנושא החלפת סוללות שיעבוד יחד על תקנים, טכנולוגיה ופיתוח דגמים. כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.
העסקה הופכת את Geely, שמותגיה נעים בין וולוו ל-Zeekr, ליצרנית הרכב השנייה שחתמה על שותפות להחלפת סוללות עם יצרנית הרכב החשמלי הסינית Nio .Nio מצדה, שחיפשה להוזיל עלויות, הודיעה על קשר עם Changan Automobile בשבוע שעבר.

החלפת סוללה מאפשרת לנהגים להחליף מארזי סוללות שהתרוקנו במהירות במארזים טעונים, במקום לחבר את הרכב לנקודת טעינה ולהביט שעות בדשא סינטטי צומח.
ג'ילי וניאו יאמצו מודל של "השקעה משותפת, בנייה משותפת", כך אמרו החברות. הם יחפשו להקים מנגנון יעיל של ניהול נכסי סוללות, לבנות פרוטוקול החלפת סוללות אחיד ולפתח רכבים הניתנים להחלפת סוללה התואמים זה לזה למערכות החלפת סוללות – הוסיפו החברות.
Nio חיפשה לשפר את הרווחיות. היא צמצמה את כוח האדם שלה ודחתה השקעות ארוכות טווח כדי לשפר את היעילות ולהפחית עלויות לנוכח התחרות הגוברת מאז שיצרנית הרכב האמריקאית טסלה פתחה במלחמת מחירים בתחילת השנה.

החלפת סוללות עשויה להקל את העומס על רשתות החשמל בזמני שיא כאשר הנהגים נטענים מחדש, אך אנליסטים ומנהלים בתעשייה מצפים שזה יהיה אפשרי רק אם הסוללות יהפכו לסטנדרטיות יותר.
Nio, עם תוכנית כמעט להכפיל את המספר הכולל של תחנות החלפה כאלה בסין השנה, היא אחת מקומץ יצרניות EV המהמרים על החלפת סוללות כאפשרות ריאלית לעתיד של הרכב החשמלי.
בשנת 2021, ג'ילי אמרה שהיא שואפת להקים 5,000 תחנות החלפת סוללות עבור רכב חשמלי ברחבי העולם עד 2025. ג'ילי אמרה שיש לה כיום 300 תחנות בפעילות והיא תמשיך כעת לבנות תחנות לבד וגם במשותף עם ניו.
אצלנו זוכרים היטב את מיזם בטר-פלייס שגם הוא האמין באופציה של החלפת הסוללות. אלא שאז נוצרו בעיות נוספות כאשר המרכזית שבהן היא שאלת הבעלות על הסוללה עצמה. דבר שחייב ציי רכב לחתום על שני הסכמי ליסינג לכל רכב: אחד למכונית עצמה והשני לסוללה. זה – לצד מחיר גבוה של הרכב וביצועי טווח ירודים למדי הפכו את המכונית ללא אטרקטיבית ואת תחנות ההחלפה לפילים לבנים שעדיין מהווים מפגע בנוף שלנו.