רוני נאק
מותג רכבי היוקרה NIO וקבוצת ZF מודיעות כי השיגו נקודת ציון חשובה בשיתוף הפעולה האסטרטגי המוצלח ביניהן. זאת, על ידי שילוב טכנולוגיית ה-steer-by-wire של ZF בפלטפורמת "SkyRide" של ספינת הדגל החדשה NIO ET9 – הרכב הסדרתי הראשון בסין שמצויד במערכת כזו (במערב יש את הסייברטראק של טסלה שכבר איבד את הקשר המכאני בין ההגה לגלגלים).
זהו הדגם הראשון המשתמש בפלטפורמת NT 3.0 של NIO, הכולל את מערכת ההיגוי החשמלית כפריט סטנדרטי וייצור סדרתי. טכנולוגיית ה-steer-by-wire מחליפה את חיבור ההיגוי המכאני הקונבנציונלי בין ההגה והגלגלים, במערכת בקרה דיגיטלית מלאה על ידי ניתוק פיזי לחלוטין של ההגה מהגלגלים והתאמה דינמית של התנהגות ההיגוי לתנאי הנהיגה המשתנים. לפי NIO כך מושגת חווית נהיגה מדויקת ונוחה יותר ועם בטיחות ללא פשרות.

• NIO בבית חדש ועם לא מעט בשורות
במהירות נמוכה, המערכת נותנת יחס היגוי נמוך כדי לאפשר תמרונים מבלי לסובב המון את ההגה. ניתן לכוון את הרכב עם 0.6 סיבובים בלבד בין נעילות של ההגה. זה מציע לנהג (סליחה…"יוזר" בשפת NIO) נוחות מרבית, במיוחד בעת חניה ותמרון במקומות צפופים. במהירויות גבוהות יותר, יחס ההיגוי גדל כדי להבטיח יציבות בקו ישר וסגנון נהיגה מבוקר בשיוט מהיר.
מכיוון שאין כלל חיבור פיזי בין ההגה לגלגלים, NIO שילבה יתירות וגיבוי במערכת. אם מזוהה כשל, מערכת הגיבוי תיקח מיד שליטה על הרכב כדי לאפשר לנהג – יוזר – להמשיך באופן בטוח למרכז השירות.

בישראל דגמי מותג NIO משווקים על ידי דלק מוטורס. בנוסף לרכבים עצמם, דלק מקימה תחנות להחלפה מהירה של סוללות – כרגע רק לדגמי NIO. תחנת ההחלפה הראשונה צפויה להיות פעילה במחצית השניה של 2025 באיזור המרכב. כל תחנה כזו תכיל כ-23 סוללות טעונות ומוכנות להתקנה. תהליך ההחלפה עצמו הוא אוטונומי לגמרי – לא דורש את נוכחות הנהג ברכב – ומושלם אחרי כארבע דקות.