יום רביעי , 3 יולי 2024
החשמליות עם חדירה של 18% לשוק בישראל. MG מארוול R - אחת מהחשמליות המוצעות בישראל. צילום: רוני נאק

נורבגיה: גם אוטופיה של רכב חשמלי זוללת נפט

רוני נאק

אם יש משהו שעושה את התחתונים של כמה מיבואני הרכב בישראל לצפופים במיוחד הוא אזכור השם "נורבגיה". כמו שכל חסיד של רכב חשמלי יודע, נורבגיה מובילה במכירות של מכוניות חשמליות, אך באופן מפתיע הנתונים בשטח מלמדים שזה לא הפחית כלל מהתאבון של הנהגים של הרכבים החשמליים לבנזין, סולר וגז.

במידה רבה, נורבגיה היא אבן הבוחן (שלא לומא מעבדה) לקליטה של רכב חשמלי. לראיה, בינואר 2024 נשבר שיא של 92.1% מכלל המכוניות החדשות שנמכרו בה היו חשמליות. אלה הנתונים שמסר בנק UBS בהודעה לעיתונות הכלכלית  ביום רביעי השבוע. זו מגמת צמיחה עקבית מאז העלייה במכירות רכב חשמלי שהחלה בשנת 2010. אך עד כה, ההשפעה על הביקוש לנפט בנורבגיה "הייתה זניחה", מוסיף UBS, ומציין שהירידה בביקוש לבנזין קוזז על ידי ביקוש למוצרי נפט אחרים.

• איך עובדת בלימה מאחזרת?

חשוב לציין כי עלייתה של נורבגיה למעמד של מעצמת-על של מכוניות חשמליות התאפשרה בזכות "תמריצים פיננסיים נדיבים" (מילים מכובסות למימון על ידי כספי ציבור), ובמימון חלקי שהגיע מקרן העושר העצומה של תעשיית הנפט והגז העצומה של המדינה – כה אמר בנק UBS.

ה-BYD האדומה היא הרכב הנמכר ביותר בישראל. ג'ילי גיאומטרי פתחה לה את הציר. צילום: רוני נאק

 

היעדר הירידה בביקוש לנפט ממכירות רכב חשמלי נבעה מאימוץ איטי של הציבור את הרכב החשמלי, או מהחלפה איטית של כלי הרכב בציים הגדולים. בסוף שנת 2023, מכלל המכוניות על כבישי נורבגיה, מכוניות חשמליות מהוות רק 21% מכלל הצי בעוד שמכוניות בנזין היוו בערך 23% ומכוניות דיזל כ-33%.

חרדת טווח תרמה רבות להאטת האימוץ של רכב חשמלי. שכן החשש שיגמר החשמל לפני הגעה לתחנת טעינה גורם לרבים בנורבגיה לבחור ברכבי בעירה פנימית או היברידיים למרחקים הארוכים ביותר. מזג האוויר הקר במדינה ותוואי גיאוגרפיה הררי גם הם מרתיעים רבים מלבחור ב-EV כפתרון התחבורה היחיד.

"אפשרות נוספת היא שכלי רכב חשמליים משמשים למרחקים קצרים, אבל הנורבגים עדיין מסתמכים על דלק כדי לכסות מרחקים ארוכים יותר", נאמר בדו"ח של UBS.

מעבר לשימוש בנפט לצורכי תחבורה, נורווגיה ראתה זינוק בביקוש למוצרי נפט לשימושים אחרים. "בנורבגיה, הביקוש לגפ"מ/מתאן, המשמש בעיקר במגזר הפטרוכימי, אך גם כדלק לחימום ובישול – היה גדול במיוחד, בסביבות 35% מכלל השוק, הוסיפו אנשי UBS.

התיאבון הקבוע של נורבגיה לנפט משמש תזכורת לכך שעלייה במכירות מכוניות חשמליות – לא עשויה להוביל לירידה מיידית בביקוש לנפט, מסכם דו"ח UBS, אשר חוזר על עמדתו שהביקוש העולמי לנפט עדיין לא הגיע לשיא. UBS מסכם: "אנחנו ממשיכים להאמין שהביקוש לנפט יגדל במהלך השנים הקרובות, יגיע למישור ואיזון כאשר אחריו תתחיל ירידה הדרגתית בשלב כלשהו במהלך העשור הבא".

בישראל, מתחילת שנת 2024, מהוות המכירות של רכב חשמלי כ-18% מסך השוק. ובניגוד לנורבגיה, בה החשמל רובו ככולו מגיע מתחנות כוח הידרואלקטריות, לאמור אנרגיה מתחדשת וירוקה, יצור החשמל בישראל – בשילוב של פחם עם הגז מהמאגרים שלנו, עדיין מפיק פליטה מזהמת.

Check Also

מה-7 ביולי מערכות בטיחות חדשות הופכות לחובה

ינשוף בכל רכב ועוד שורה של מערכות בטיחות אקטיביות יהיו חובה בכל רכב בתקן אירופאי החל מה-6 יולי 2024

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × 3 =