רוני נאק
לא במקרה סובארו קרוסטרק – האמן שפעם היה ידוע כ-XV – הוא אחד מרכבי ההנעה הכפולה הנמכרים ביותר בישראל – אם לא הנמכר ביותר. על בסיס מרכב קומפקטי שתחתיו מערכת ההנעה הכפולה כובשת העולמות – סימטרית כמובן.
האבולוציה של הדגם טיפלה בעיצוב החזית והאחוריים בעזרת מראה מחודד ואגרסיבי יותר – נוסף מעין "שפם" שרץ לרוחב החזית וגם מחבר את הלוק של הרכב למראה המותגי העדכני. מאחור אפשר לזהות פגוש חדש עם דיפיוזר דקורטיבי המצטרף לחיפויים השחורים הרבים – שמאפיינים את הדגם הזה מראשיתו – שגם הם קיבלו לוק עדכני.

בפנים תמצאו עתה מסך מולטימדיה גדול 11.6 אינץ' או 8 אינץ' ברמת הכניסה המכונה טורינג. ממשקי קארפליי ואנדרואיד קיימים – עם חיבור חוטי. הלוק הכללי מן החוץ וגם בפנים נותר באופיו מאד סובארו – ללא טריקים ושטיקים אבל כן עם כפתור X-MODE לנהיגה במצבי השטח השונים וכן כפתור Si דרייב המאפשר בחירה בין שתי מפות ניהול מנוע. אין כאן לוח מחוונים דיגיטלי – אבל יש מתגים פיזיים גדולים לתפעול בקרת האקלים – רק כדי להזכיר לנו שלקוחות רבים של סובארו נוהגים עם כפפות על הידיים – אי שם במדינות הצפוניות והמושלגות.

מערכת ההנעה עצמה מוכרת לישראלים היטב. בוקסר 4 ציל' בנפח 2.0ל' המפיק 152 כ"ס ו-20 קג"מ. ההנעה לכל הגלגלים עוברת דרך תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה בעלת חלוקה ווירטואלית ל-8 הילוכים כדי לתת לנהג חיבור טוב יותר לכל הגישפעט. מערכת ההנעה מצוידת ביכולת ניתוב מומנט אקטיבית – נהדר לשטח וגם בכביש – וגם בקרת ירידה במדרון.
בתחום הבטיחות נספר כי סובארו קרוסטרק מצויד בדור הרביעי של מערכת EYE SIGHT הנהדרת. בפועל, מערכת הסיוע לנהג והבטיחות האקטיבית הטובה ביותר שיש היום – לפחות לדעתו של כותב שורות אלה. בנוסף לתפקודי בקרת השיוט האדפטיבית, שמירה ותיקון על נתיב הנסיעה וכן בלימת חירום אוטונומית, מצויד הקרוסטרק גם ב-8 כריות אוויר, עוגני ISOFIX ועוד.

המחיר מתחיל ב-166,900 שקלים לגרסת טורינג ועד ל-179,900 שקלים לגרסת אקזקיוטיב. כך או אחרת, כל הגרסאות יכולות לקבל וו גרירה – 750/1400 ק"ג – ונהנות ממרווח גחון של 22 ס"מ.
נהיגה
מזמן ישבני לא שזף מושב מרופד בד של קרוסטרק. מה שהיה בעבר הגרסה הבכירה של דגם XV, השיל מעליו את צמד האותיות ונותרנו עם השם המפורש – קרוסטרק – כפי שהרכב הזו מוכר עימו בצפון אמריקה. על הדרך גם נפטרנו מגרסאות ה-1.6ל' שהיו מדכאות למדי.
השינויים שנעשו ברכב גורמים לו להגיש פרימיומי ומהודר יותר – כל זאת מבלי לוותר על האופי הסובארואי שקנה לו אוהדים רבים – בעיקר בזכות השימושיות הרבה והבטיחות שיש לרכב בימים הגשומים והנוראים ביותר של החורף כשכולם על הכביש מהבהבים באורות הכתומים ונוסעים 30 קמ"ש. אז דגמי סובארו פורחים.

בכביש המתלים ארוכי המהלך של הקרוסטרק מספקים נוחות נסיעה יוצאת דופן. בין אם זה בטיפול מצוין בשיבושים עירוניים, או ריסון המרכב במהירות גבוהה מחוץ לעיר. מרווח הגחון הגבוה הוא בהחלט בעל ערך גם בחיים בכרך, ומרחיק את הפגוש ממפגש עם מדרכה גבוהה מדי.
המרווח במושב האחורי סביר למדי, בסיס גלגלים לא מאד ארוך של 267 ס"מ זה טוב אבל לא מצוין – בכ"ז רכב מהסגמנט הקומפקטי. כן תמצאו שם מאחור שקע USB-C חדש אך לא בנמצא פתחי מיזוג. צעד אחד נוסף לאחור, מגלה תא מטען עם נפח של 564 ל' מרצפה לתקרה, דלת תא מטען המתרוממת גבוה יחד עם השמשה האחורית ומנגישה את התא לכל מה שצריך להיות שם. מתחת לרצפת התא שוכן לו גלגל חילופי אמיתי. בהחלט בעל ערך רב בעולם חדש של מיכלי איטום ואופטימיות.

המנוע מזיז את הרכב באופן הרבה יותר נמרץ משזכרתי. גם שקט יותר משזכרתי – למעט במצבי עקיפה שאז ממילא הסל"ד גבוה ונוכח. עדכוני מערכת ההנעה ותיבת ההילוכים עשו טוב למכונית שעתה משייטת במהירות עם רמת NVH נמוכה, מתנהגת היטב בכביש מפותל ומספקת חווית נסיעה ברמה גבוהה מאד – גם בעזרת בקרת אקלים חזקה ומפוצלת ומערכת שמע טובה.
בשטח יש לקרוסטרק יכולת רבה מאד. תנועה חופשית על פני כל שביל יער ממוצע, יכול להתמודד בקלות עם שבילי החולות של איזור ניצנה, ובזהירות בין הסלעים שלא לגרד את הפגוש הקדמי שהוא נקודת התורפה העיקרית. כאן, בבוש, ה-CVT תמיד היה נקודת התורפה של סובארו. נראה לי שהעניין עתה טוב יותר – אך חשוב לציין שלא נסענו בחולות עמוקים או בשטח טכני במיוחד.

מה פחות
האמת, לא הרבה. ללא חישמול כלל של מערכת ההנעה, צריכת הדלק הייתה 11 ק"מ/ל'. מחיר שאני אישית מוכן לשלם כדי לקבל את חופש התנועה המדהים שהקרוסטרק יודע לתת.
לא אהבתי את מיגון הגחון שהותקן על רכב ההדגמה. הוא גנב וצמצם את המרווח, מוסיף לתהודה מתא המנוע ומשנה את אופן זרימת האוויר מתחת לרכב ודרך תא המנוע – אם לא הכרחי הייתי בהחלט מוותר עליו או מוצא פתרון אחר – אלגנטי יותר.
העדר פתחי מיזוג מאחור – בעייתי – אבל זה המוצר – אין מה לעשות.

סיכום
סובארו קרוסטרק הוא ראשית כל ממשיך הדרך – נכון יותר השביל – של קודמיו בשושלת. על זה הוא מוסיף עתה מראה מחודד יותר מן החוץ ואבזור נוחות ובטיחות עשיר יותר ויעיל יותר מבעבר. יכולת השטח הטובה נשמרה ואף שופרה, בזכות טיוב של מערכות בקרת האחיזה. האיכות הכוללת היא ברמה גבוהה מאד, אפילו שיש משטחי פלסטיק דמויי קרבון יומרניים ומערכת המתלים היא ברמה שיכולה לעשות בית ספר ליצרני רכב רבים בעלי שם. במחיר המתחיל ב-167 אלפי שקלים – אפשר לדבר גם הצעת ערך טובה – עבור מותג יפני בעל מוניטין ועם יכולת אמיתית גם לקחת אתכם הרחק מעבר לכביש.

סובארו, יצרן די קטן ביפן, אבל מייצר רכבי שטח 4×4 מצויינים
אמינות מאוד גבוהה.
קנייה בטוחה עם שמירת ערך מצויינת.
Made in Japan