רוני נאק
BYD הסינית מכריזה על הקמת מפעל לייצור של מכוניות – בטורקיה. להזכירכם, הסיבה שכיום נוצר מחסור בדגמים מסוימים של יצרניות רכב הוא שהן מחזיקות מפעלי רכב בטורקיה: טויוטה, יונדאי, רנו, פורד ואפילו מרצדס ואחרים. יצרני רכב רבים מייצרים בטורקיה שכעת מחרימה אותנו (עתה ברקע נשמעים קולות ממשלת ישראל להטיל אמברגו על תוצרת טורקיה).
לפי הפרסומים בטורקיה, היצרנית הסינית תשקיע מיליארד דולר בהקמת המפעל, שיפיק מדי שנה בשיא התפוקה כ- 150,000 כלי רכב שיהיו גם חשמליים וגם יצוידו בהנעת פלאג אין הייבריד (בשורה של מנועי בעירה פנימית עם תקינה אירופאית? דבר ש-BYD לא הייתה מסוגלת לו עד עתה). או מה שהסינים אוהבים לכנות NEW ENERGY ו"סופרים" את השניים יחדיו. לפי הצהרת BYD, המפעל יכלול גם מרכז מחקר ופיתוח (קונץ המאפשר לקבל תקציבים גדולים יותר).

ההסכם להקמת המפעל נחתם השבוע על ידי יושב ראש BYD ועל ידי שר התעשיה והטכנולוגיה הטורקי. BYD אומרת שהמפעל מיועד לשפר את "היעילות הלוגיסטית" של היצרנית. המפעל יתחיל לייצר מכוניות בשלהי 2026 ולפי ההצהרות של הממשל הטורקי ושל היצרנית הסינית, יעסיק עד 5,000 עובדים. מיזם שנוגע בעצב רגיש של ארדואן המנהל רומן ארוך שנים עם הרעיון של רכב טורקי מקורי שיתרום רבות להתרוממות הלאומית של מדינה שאת הכלכלה שלה הצליח לדרדר ביסודיות.
BYD הצהירה על כוונתה להקים מפעל בהונגריה ולפני כמה ימים גם הודיעה על פתיחתו של מפעל בתאילנד. למי שלא יודע מדוע היצרנית החליטה להסתער על אירופה, הסיבה היא המכסים. השבוע האיחוד האירופי הודיע שמכוניות מתוצרת סין יצטרכו לשאת מכסים נכבדים של עשרות אחוזים והדרך של BYD לעקוף את האיסור הזה הוא לייצר מכוניות במדינה החברה באיחוד האירופאי. המכסים הוטלו על BYD ועל יצרניות סיניות אחרות לאחר שהאיחוד האירופאי חשף כי הממשל הסיני מספסד במיליארדי דולרים את יצרניות הרכב – מגישה קלה וזולה לחומרי גלם ועד תשלום פר-רכב היוצא את נמלי סין. זאת, לצד תהליכי יצור לא סביבתיים והעדר ארגוני עובדים – כפי שנהוג במערב – יוצרים מצב של תחרות "לא הוגנת" ביחס ליצרניות במערב כך הגדיר זאת האיחוד.