יום שישי , 18 אפריל 2025
וולוו תאריך את חיי הפלטפורמות הקיימות כדי לענות על הביקושים לרכב היברידי. צילום: וולוו

וולוו – אז אולי החשמל זה לא הפתרון

רוני נאק

וולוו השוודית-סינית הייתה מבין הראשונות ביצרניות המערב הוותיקות להודיע לכל מי שרק היה מוכן להקשיב על מעבר מלא להנעה חשמלית בשנת 2030. מקדימה בהתלהבותה אפילו את הדד ליין של האיחוד האירופאי של 2035. החלטה נועזת ואמיצה שבשעתו יצרה הערכה רבה לדרך שבה מתפתחת האבולוציה של יצרנית רכב וותיקה.

הצד השני של ההחלטה הזו היא שאין יותר מה להשקיע בפלטפורמות הבנזין/הייבריד הנוכחיות – או פלטפורמת SPA שעליה רוב הדגמים שאתם מכירים אצלנו משתמשים בה. מה-XC90 הגדול דרך דגמי S ואפילו ה-V60 המתוק. פלטפורמה גמישה (שפותחה בעלות של מיליארדים רבים) שגם מסוגלת לאכלס מערכות הנעה בנזין, דיזל, הייבריד, פלאג-אין הייבריד ואפילו חשמל מלא (תחת מותגי וולוו, פולסטאר). אגב, לוולוו יש גם פלטפורמה קטנה יותר – CMA – תחת אותו העיקרון וקיימת ב-XC40, לינק&קו 01 ופולסטאר 2. כולם משווקים גם בישראל.

יהיה לנו עוד קצת זמן להנות מדגמים נהדרים כמו V60CC עם מנוע B5. צילום: וולוו

• מבחן דרכים וולוו V60cc

אלא שתנאי השוק השתנו מאד המכירות של רכב חשמלי האטו מאד בשני שוקי המפתח של ארה"ב וסין (בסין יש מעבר מורגש מאד למותגי הרכב המקומיים). דבר זה לא נעלם מעיני וולוו שרק לפני שנה עמדה על דעתה שאין מה להסס ולהמשיך בכל הכח עם התכנית המקורית של 100% ליין דגמים חשמלי. אז כבר לא.

הפלטפורמה החשמלית החדשה של וולוו/ג'יל. תחכה קצת. צילום: וולוו

 

בדיווח הרבעוני האחרון של וולוו (מיולי 24) אמר מנכ"ל וולוו שהוא "מאמין גדול בהנעה החשמלית וכי היא טכנולוגיה עדיפה על מנועי הבעירה הפנימית". יחד עם זאת מוסיף המנכ"ל "שיש פערים ויקח זמן רב יותר להעביר לחשמל מדינות רבות בעולם. להיברידיות יש תפקיד חשוב בגישור הפער הזה ללקוחות שעוד לא מוכנים לעבור לחשמל מלא. דגמי הפלאג-אין וההיברידי הקל עדיין מבוקשים ונמשיך להשקיע ביצור דגמים אלה". כלומר, שוולוו מתכננת להאריך את חיי הפלטפורמות ההיברידיות מעבר ל-2030 – חלק מהן ייהנו מדור המנועים החדש שמפותח בימים אלה במיזם המשותף לרנו ו-גילי הממוקד בפיתוח מנועי בעירה פנימי ומערכות היברידיות.

• ג'ילי, רנו וארמקו הסעודית בונות מנועי בנזין

וולוו לא לבד בעניין הזה ומצטרפת לשורה ארוכה של יצרניות מערביות המסיטות תקציבי ענק מפיתוח רכבים חשמליים בחזרה לבערה פנימית ובעיקר הייבריד. בין הבולטות שבהן הן פורד ומרצדס שתיהן מדממות מזומנים רבים מהדגמים החשמליים (בשושו…לא מדברים על זה), פולקסווגן הגדולה שהייתה במידה רבה המחוללת של המהפכה החשמלית ואפילו אסטון מרטין הקטנה ששמה בצד את החלומות על חשמל לטובת רכב חלומות עם V8 כפולה מגדשים בריא, תיבה ידנית והנעה אחורית.

Volvo V70 XC אם היא רוצה להמשיך למכור עליה לחזור לערכי הליבה. צילום: וולוו

 

כמעט בכל מקום בעולם החדירה המוצלחת של רכב חשמלי לשוק תלויה בשלושה גורמים: תמריצים ממשלתיים (כלומר כספי ציבור), יצרניות הרכב (שהן תחת לחץ אדיר של רגולטורים לעמוד ברף זיהום אוויר) ולבסוף תשתית הטעינה (שגם היא תלויה בכספי ציבור במידה רבה) שברוב העולם מפגרת אחרי מהירות העליה של מכוניות חשמליות חדשות לכבישים. בכל שוק שבו התקיימו תנאים אלה צי הרכב החשמלי גדל במהירות. אולם, ברגע שהוסרו התמריצים (כמו בגרמניה בינואר 24) חלה צניחה חדה במכירות של החשמליות. האם בהעדר כספי ציבור – לרכב החשמלי אין התכנות מסחרית?

Volvo 245 DL כמו זה למשל. צילום: וולוו

Check Also

מבחן אופניים: סנטה קרוז הקלר SL

סנטה קרוז הקלר SL. עם גוון סגול עמוק ומנוע חשמלי קל משקל – האם אלו האופניים החשמליים המאוזנים ביותר?

7 comments

  1. בוקר אור אליהו. יש מנועי מימן . שהינם פאסה לעניות דעתי. העתיד מנועים 3 בוכנות על בסיס מים. תוצר הפליטה. חמצן. שימו לב טויוטה הצליחה לשחזר מי שגילה זאת לפני 50 שנים ונרצח בשל הגילוי על ידי תעשיות הדלק וכוחות גדולים ממנו. כל הפטנטים נגנבו

    • למה להתחיל תגובה בהערה מטופשת? אני מקווה שלילדים שלך אתה מעיר בצורה בונה יותר מבוקר טוב אליהו… חבל

  2. תרגום גועל נפש! תשתדל להשקיע קצת בפעם אחרת.

  3. גועל נפש של מאמר. תשתדל לכתוב ולא לתרגם!

    • אריה היקר – מודה לך על תגובתך המלומדת והבונה. מקווה לפגוש את המשוב שלך גם בידיעות רבות נוספות. עלה והצלח

  4. אני יודע שאנשים נוהגים להלל את הרכב שברשותם אבל כמה הערות לרכב חשמלי. רכשתי טסלה 3 2024 חדשה. טווח מוצהר 513 ק״מ … ברור היה לי שהטווח יהיה פחות ולפי כל הסרטונים וכאילו מבחני הדרכים דיברו על פחות 10 אחוז בעולם האמיתי… אבל כבר מהיום הראשון כשהרכב טעון 100 אחוז הוא מציג טווח של 430 ק״מ כנקודת פתיחה ומשם עוד מתעדכן מטה בהתאם למזגן, מהירות ועוד מאפיינים… מאכזב.
    הרכב נוח, נעים, מהיר בטירוף (הרכב השני שלי הוא אאוטלנדר)…
    מרוצה מהכל בטסלה מלבד הטווח והפגוש הקדמי הנמוך שפוגש כל מדרכה בחניה עם החזית למדרכה.
    בקיצור אני אפילו לא רוצה לדמיין מה קורה עם רכבים שהטווח המוצהר שלהם הוא 400…

    • ‫דודי פישר‬‎

      אתה צודק!!! לּכן לא קונים רכב חשמלי עד שיוכל לסוע1000 ק"מ. היתרון הוא היברידי!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *